Familiearbejde fra et forældreperspektiv: en undersøgelse af muligheder for læring
Dette speciale har særlig relevans for kommunale beslutningstagere på børneområdet samt for socialpædagoger, socialrådgivere og andre socialarbejdere, der i deres professionelle virke beskæftiger sig med familiearbejde.
Indhold
Denne specialeafhandling fra kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi beskæftiger sig med et forældreperspektiv på familiearbejde som social indsats. Specialet undersøger, hvordan der skabes muligheder for læring på en familieinstitution samt hvordan læringen forbinder sig til og får betydning for forældrenes hverdagsliv.
Specialet er tilknyttet forskningsprojektet ”På tværs af familiearbejde og inklusion i skolen”. Således udfolder specialet en teoretisk pointe om, at læring er situeret og knyttet til menneskers liv på tværs af forskellige sammenhænge. Den opdeling, som karakteriserer indsatser rettet mod forældre og børn i vanskeligheder, problematiseres i specialet.
Forfatteren har undersøgt en familieinstitution, som i specialet kaldes ’Strandgården’. På ’Strandgården’ deltager en gruppe forældre i et undervisningsforløb, som led i en kommunal undersøgelse. Formålet med dette er for kommunen at afdække, hvorvidt forældrene har kompetence til at varetage omsorgen for deres barn.
Konklusion
I det følgende fremhæves blot et mindre udpluk fra specialets konkluderende betragtninger:
I forhold til undersøgelsen af muligheder og begrænsninger for forældrenes læring, peger specialet blandt andet på, at:
- Der opstår en dobbelthed i indsatsen på familieinstitutionen, idet forældrene på den ene side modtager hjælp og vejledning til at løse deres vanskeligheder og på den anden side kontrolleres i deres læreproces. Dette forhold indkredses som et: hjælp/kontrol dilemma.
- Analyserne bidrager til at nuancere dette dilemma, hvilket giver mere viden om, hvordan dilemmaet får betydning for forældrenes muligheder for læring.
- Analyserne peger på, at pædagogernes bekymring er afgørende for graden af kontrol i indsatsen, hvormed mere bekymring for en familie medfører mere kontrol. Øget kontrol får den betydning, at arbejdspunkterne for familien i højere grad bestemmes af pædagogerne samt at disse arbejdspunkter retter sig mod den nære relation mellem forældre og børn.
Du kan læse alle specialets konklusioner i kapitel 6.
Metode
Specialets problemstilling undersøges empirisk ved hjælp af kvalitative metoder, herunder deltagende observation i forskellige situationer sammen med forældre og pædagoger samt kvalitative interviews med forældre og dele af personalet.
Forfatteren har indsamlet empirien over 15 uger.