Evaluering af Red Barnet Ungdoms læringscafe
Indhold
Denne rapport evaluerer Red Barnet Ungdoms Læringscaféer. Læringscaféerne er et frivilligt drevet læringskoncept, som giver et kvalificeret bud på, hvordan fagligt svage elevers niveau og trivsel kan øges med udgangspunkt i civilsamfundets ressourcer.
Læringscaféerne er udviklet af Red Barnet Ungdom med støtte fra Egmont Fonden.
Evalueringen undersøger på baggrund af spørgeskemabesvarelser fra elever, som går i læringsca-féerne, om de udvikler sig fagligt, personligt og socialt. Derudover rummer rapporten en række ana-lytiske og metodiske overvejelser, som er værd at tage med i fremtidige evalueringer af lignende projekter.
Konklusion
Analysen viser for det første en markant og statistisk sikker sammenhæng mellem skoletrivsel og tid i læringscaféen. Elever, som har gået i læringscaféen i over et halvt år, vurderer deres trivsel markant højere, end de elever, som har gået i læringscaféen i under et halvt år. Den statistisk sikre forskel på de to grupper er markant på knap 18 procentpoint. Resultatet indikerer, på trods af undersøgelsens begrænsede antal besvarelser, en positiv virkning på eleverne skoletrivsel ved at gå i læringscaféen. I samme dur er det interessant at konstatere en markant og statistisk sikker sammenhæng mellem klassetrin og skoletrivsel, knap 14 procentpoint. De ældre elevers trivsel er højest, og det er interessant, fordi en række undersøgelser i regi af fx evalueringen af folkeskolereformen, konstaterer en faldende trivsel, desto ældre eleverne bliver.
Elever, som har gået i caféen i over et halvt år, har i gennemsnit 11 procentpoint højere faglig selvtillid end elever, som er gået i læringscaféen i mindre end et halvt år.
Analysen finder, at eleverne – uanset klassetrin, køn, og hvor lang tid de har gået i caféen, er meget glade for læringscaféen. Analysen finder også en statistisk sikker forskel på pigernes vurdering af læringscaféen i forhold til drengene, knap 8 procentpoint. Piger er mere positive indstillet over for læringscaféen, end drengene er, hvorfor læringscaféerne fremadrettet med fordel kan have et fokus på at styrke drengenes trivsel i læringscaféen endnu mere.