Evaluering af psykologhjælp til børn på krisecentre
Børn og mødre på krisecentre oplever psykologhjælp som en god ordning. Sådan lyder konklusionen i denne rapport fra Ankestyrelsen og SFI.
Indhold
Siden 2009 har kommunerne haft pligt til at tilbyde mellem fire og ti timers psykologhjælp til alle børn og unge, der tager ophold på et krisecenter sammen med deres mor.
Denne evaluering afdækker, hvor mange børn, der årligt modtager psykologhjælp i forbindelse med ophold på krisecenter, hvordan kommunerne har implementeret og anvender ordningen og hvordan børn, mødre, psykologer og personale på krisecentre oplever tilbuddet om psykologhjælp.
Evalueringen består således både af en kvantitativ og en kvalitativ del.
Konklusion
Evalueringen viser, at alle børn præsenteres for tilbuddet om psykologhjælp. Omkring halvdelen af de børn, der kom på krisecenter i 2011, modtog psykologhjælp. Krisecentrene oplyser, at børn og unge, der bor mindre end en uge på et krisecenter, sjældent tager imod psykologhjælp. For gruppen af børn, der bor længere end en uge, skønner krisecentrene, at mellem halvdelen og tre fjerdedele tager imod tilbuddet om psykologhjælp.
Evalueringen viser også, at alle kommuner er opmærksomme på deres forpligtelse til at tilbyde psykologhjælp til børn, der kommer med deres mor på krisecenter. For de fleste kommuner udmøntes tilbuddet ad hoc, hvilket vil sige, at kommunerne handler fra sag til sag. I 24 kommuner har kommunen aftaler med krisecentrene om, at det er krisecenteret, som tilbyder psykologhjælpen.
De interviewede børn finder det givtigt at tale med en voksen, og børnene lægger vægt på, at de i kontakten med psykologen er blevet synlige for et voksent menneske. Også mødrene kan mærke en umiddelbar positiv virkning på børnene.
De interviewede psykologer er enige om, at psykologhjælpen har positiv betydning for næsten alle de børn, de har været i kontakt med.
Metode
Der er i forbindelse med den kvantitative del af evalueringen gennemført en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse, som er besvaret af 94 af landets kommuner. De 94 kommuner huser 39 af landets 43 krisecentre.
Den kvalitative del af evalueringen består af telefoninterviews med ansatte fra 39 krisecentre af de i alt 43 kvindekrisecentre samt interviews med børn og mødre, psykologer og ansatte fra i alt otte krisecentre fordelt over hele landet.
Evalueringen er gennemført af Ankestyrelsen og SFI efter opdrag fra Socialstyrelsen og Social- og Integrationsministeriet.