Evaluering af inklusionsindsatsen i Billund Kommune
Billund Kommune har længe arbejdet med inklusionsindsatser på folkeskoleområdet. Nu har SFI evalueret deres indsatser og du kan i denne rapport læse resultaterne af denne evaluering.
Indhold
Denne rapport fra SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd - indeholder en evaluering af Billund Kommunes inklusionsindsats på folkeskoleområdet.
Evalueringen beskriver tilrettelæggelsen af kommunens inklusionsindsats. Derudover analyseres det, hvordan børn, forældre og det pædagogiske personale har oplevet, at indsatsen har fungeret.
Det undersøges om forudsætninger for vellykket inklusion er til stede og hvorvidt inklusionsindsatser virker på den måde, som Billund Kommune ønsker det. Specifikt undersøges værdierne bag inklusion i Billund Kommune samt hvordan indsatsen er tilrettelagt. Derudover undersøges det, hvilke erfaringer og oplevelser børn, forældre, lærere, pædagoger, skoleledelser samt PPR har med inklusion. Yderligere undersøges trivsel, social og faglig deltagelse i skolen for børn med og uden særlige behov. Dette undersøges ved hjælp af spørgeskemabesvarelser.
Rapportens forfattere peger på, at den viden, evalueringen giver, er særligt relevant for Billund Kommune. Men andre kommuner kan også drage nytte af denne viden om tilrettelæggelse af inklusionsindsatser, udfaldet af disse samt forskellige aktørers oplevelser og erfaringer.
I rapportens første kapitel opridses nogle centrale forudsætninger for kommunens inklusionsarbejde. Blandt andet nævnes ledere og personale på skolernes oplevelse af, at økonomiske rammer for inklusion ofte er utilstrækkelige. Denne utilstrækkelighed medfører mangel på både menneskelige ressourcer og tid. En sådan knaphed på ressourcer skaber frustrationer blandt personalet.
På trods af et velfungerende samarbejde mellem skolerne og PPR, savner både forældre og skoler en bedre koordination med andre dele af forvaltningen, især Familieafdelingen. På den måde ønsker man at fremme helhedstænkningen for det enkelte barn.
I forhold til samarbejdet mellem forældre og skole er det meget blandet, hvordan de forskellige parter oplever, at dette fungerer. Nogle oplever, at dette samarbejde fungerer godt, hvor der for andre opstår en stor uenighed mellem skole og forældre. Det får især en betydning for samarbejdet, om forældrene oplever, at barnet får den rette støtte.
Rapporten indeholder følgende kapitler:
- Sammenfatning. I rapportens sammenfatning opridses kort forudsætninger for inklusionsindsatsen, virkningen af disse, konklusion og anbefalinger samt en kort beskrivelse af metoden bag evalueringen.
- Indledning. Her beskrives inklusionsmålsætningen i et bredere perspektiv og rapporten og dens opbygning skitseres.
- Metode: I dette kapitel forklares det metodiske grundlag for rapporten dybdegående.
- Inklusion i Billund Kommune: I dette kapitel beskrives Billund Kommunes forståelse af inklusion og værdierne bag. I denne sammenhæng beskrives kommunens forandringsteori for arbejdet med inklusion. Det undersøges i dette kapitel i hvilken grad forudsætningerne og de ønskede virkninger ved at inkludere børn med særlige behov i den almene undervisning er til stede.
- Kortlægning af inklusionsindsatser: Dette kapitel indeholder en kortlægning af inklusionsindsatsen. Det beskrives herunder først i grove træk, hvad man gør konkret i kommunen og derefter beskrives indsatser på udvalgte skoler mere specifikt.
- Inklusionserfaringer blandt skolemedarbejdere, forældre, børn og PPR: I dette kapitel analyseres de forskellige aktørers erfaringer og oplevelser med inklusion. Analysen foretages primært ud fra interview fra tre skoler.
- Elevernes trivsel og deltagelse i skolen: Kapitlet indeholder en beskrivelse af elevernes trivsel. Dertil beskrives elevernes deltagelse i faglige og sociale fællesskaber i en periode, hvor der arbejdes med en række inklusionstiltag på skolerne. Disse beskrivelser tager udgangspunkt i en analyse af to forskellige spørgeskemabaserede datakilder.
- Konklusioner og anbefalinger: I dette kapitel laves der en opsamling, hvor de forskellige resultater bindes sammen. Her konkluderes der på, hvorvidt forudsætningerne i kommunens forandringsteori er opfyldt og om virkningerne er til stede. Dertil gives der nogle anbefalinger for kommunens inklusionsarbejde i fremtiden.
Konklusion
Forfatterne understreger, at kommuner over hele landet er udfordret ved inklusionsområdet. Billund Kommune vurderes hverken til at være mere eller mindre udfordret end andre kommuner.
Evalueringen peger på, at Billund Kommune er langt i inklusionsprocessen. Evalueringen viser dog, at der stadig er en del centrale udfordringer i inklusionsarbejdet. Dette skal ses i lyset af, at inklusion er en kompleks størrelse og må betegnes som et paradigmeskift i folkeskolen, påpeger forfatterne. Dette inklusionsparadigme omfatter alle skolens børn og det indebærer en grundlæggende nytænkning af, hvordan en skole skal drives. Dette skaber udfordringer for både lærer- og pædagogrollen.
På baggrund af den udførte evaluering kommer forfatterne til rapporten med en række anbefalinger til Billund Kommune. Disse anbefalinger er også relevante for andre kommuner. Blandt andet anbefales det, at fagligheden prioriteres for alle elever, at der skabes rummelige klasser, at der laves særlige tilbud til elever, der har behov for det, at man bliver bedre til at dele viden på skolerne og på tværs i kommunen, at man tænker helhedsorienteret om barnet og at man sørger for, at der er fleksibilitet i tilbuddene.