Et skridt ad gangen. Udsatte unge på vej mod uddannelse og arbejde.
I mange år har et mål været, at 95 % af en given ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Der er dog stadig en større gruppe af unge, der ikke har ressourcerne til at gennemføre én. Uddannelsesprojektet 'Liv og Læring' har til formål at gøre de unge i stand til dette.
Indhold
I 2016 startede VUC Storstrøm og Guldborgsund kommune uddannelsesprojektet ’Liv og Læring’, som har til formål at styrke kursisternes læringsselvtillid, så de kan gennemføre en ungdomsuddannelse. Formålet med rapporten fra Center for Ungdomsforskning, der har fulgt projektet i to år, er at undersøge kursisternes udbytte af projektet i det særlige læringsmiljø. De overordnede problemstillinger er:
- Hvilket udbytte i form af faglig progression, øgede sociale kompetencer, uddannelsesparathed og uddannelsesafklaring oplever unge aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere af deltagelsen i projektet 'Liv og Læring'?
- Hvordan bidrager projektet til at styrke de unges uddannelsestillid og motivation for uddannelse?
- I hvilken udstrækning bidrager deltagelsen i projektet til de unges overgang til og fastholdelse i videreuddannelse og/eller arbejde?
Konklusion
Rapporten konkluderer, at fleksibilitet og rummelighed i tilrettelæggelsen af undervisningen er central. Det kræver et relationelt trygt læringsrum, hvilket forudsætter professionelle, der arbejder sammen på mange niveauer. Der skal således gives plads til, at de unge kan lære i eget tempo.
Metode
Problemstillingen er besvaret igennem både kvalitativ og kvantitativ data. Særligt de unge deltageres egen oplevelse af forløbet er i fokus. Kvalitativt er der udført fokusgruppeinterviews samt enkeltinterviews. De kvantitative data fungerer som supplement, hvor kursisterne er blevet bedt om at besvare et online spørgeskema, der har til formål at belyse de unges erfaringer yderligere.