Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Et skridt ad gangen. Udsatte unge på vej mod uddannelse og arbejde.

I mange år har et mål været, at 95 % af en given ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Der er dog stadig en større gruppe af unge, der ikke har ressourcerne til at gennemføre én. Uddannelsesprojektet 'Liv og Læring' har til formål at gøre de unge i stand til dette.

Indhold

I 2016 startede VUC Storstrøm og Guldborgsund kommune uddannelsesprojektet ’Liv og Læring’, som har til formål at styrke kursisternes læringsselvtillid, så de kan gennemføre en ungdomsuddannelse. Formålet med rapporten fra Center for Ungdomsforskning, der har fulgt projektet i to år, er at undersøge kursisternes udbytte af projektet i det særlige læringsmiljø. De overordnede problemstillinger er:

  1. Hvilket udbytte i form af faglig progression, øgede sociale kompetencer, uddannelsesparathed og uddannelsesafklaring oplever unge aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere af deltagelsen i projektet 'Liv og Læring'?
  2. Hvordan bidrager projektet til at styrke de unges uddannelsestillid og motivation for uddannelse?
  3. I hvilken udstrækning bidrager deltagelsen i projektet til de unges overgang til og fastholdelse i videreuddannelse og/eller arbejde?

Konklusion

Rapporten konkluderer, at fleksibilitet og rummelighed i tilrettelæggelsen af undervisningen er central. Det kræver et relationelt trygt læringsrum, hvilket forudsætter professionelle, der arbejder sammen på mange niveauer. Der skal således gives plads til, at de unge kan lære i eget tempo.

Metode

Problemstillingen er besvaret igennem både kvalitativ og kvantitativ data. Særligt de unge deltageres egen oplevelse af forløbet er i fokus. Kvalitativt er der udført fokusgruppeinterviews samt enkeltinterviews. De kvantitative data fungerer som supplement, hvor kursisterne er blevet bedt om at besvare et online spørgeskema, der har til formål at belyse de unges erfaringer yderligere.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Mette Pless
  • Anne Görlich
Årstal
2018
Udgiver
CEFU, 84 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Inkluderende læringsfællesskaber for alle børn

Rådet for Børns Læring, Undervisningsministeriet, 32 sider 2014

Uddannelses- og beskæftigelsesmønstre i årene efter grundskolen - En sammenligning af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande og etniske danskere

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 141 sider 2015

12 eksperter om motivationskrisen i uddannelsessystemet.

Hans Reitzels Forlag, 268 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank