Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

DrengeAkademiet – DrengeAkademiets langtidseffekt: Trivsel, læring og personlig udvikling i tiden der fulgte 2013-2015

DrengeAkademiet, som er en sommercamp for fagligt svage drenge, viste i 2013 gode resultater ved forløbets afslutning. Denne rapport ser nærmere på sommeropholdets langstidseffekter ved at undersøge, hvordan det går drengene på hjemskolen i skoleåret 2013-14.

Indhold

DrengeAkademiet er en 2-3 uger lang sommercamp for fagligt svage drenge. 

Sommercampen er et intensivt læringsforløb, som skal styrke drengenes faglige og personlige udvikling. DrengeAkademiet har vist gode lærings- og trivselseffekter ved slutningen af sommerskolen 2013, men hvad med langtidseffekten? 

I denne rapport ses der nærmere på, hvordan det går med trivsel og læring efter tilbagekomsten til hjemskolen i skoleåret 2013-14.

Konklusion

På baggrund af undersøgelserne, der er redegjort for i rapporten, kan der konstateres en klar positiv langtidseffekt af DrengeAkademiets indsats og den tilknyttede mentorordning i forhold til skoleåret efter sommeropholdet.

Konklusion på mentordelen:

  • Mentorordningen er en god måde til at understøtte det pædagogiske arbejde, der gøres på DrengeAkademiet. I velfungerende mentorordninger har mentoren været i stand til både at støtte drengenes faglige og personlige udvikling. Undersøgelsen af resultaterne giver dog blandede resultater.
  • Det giver gode resultater, når mentoren inddrager drengens netværk i hjemmet, skolen og fritid, særligt forældre og lærere.
  • Mentorerne savner mere støtte og vejledning i hverdagen.

Konklusion på drengeinterviewene:

  • DrengeAkademiets arbejde med mestring, autonomi og positive relationer har haft en positiv betydning for drengens læring, trivsel, motivation og personlige udvikling.
  • Gennem 9. klasse har drengene taget mestringsværktøjer med tilbage til hjemskolen.
  • Ni ud af ti drenge har forbedret sig markant fagligt i 9. klasse.
  • Drengene har gennem 9. klasse haft større tro på sig selv, og føler i højere grad end før, at de kan gøre noget ved problemerne. Drengene føler sig også mere kompetente og succesfulde end før.
  • Resultaterne tyder på, at DrengeAkademiet, for de fleste drenge, har forårsaget et positivt vendepunkt, både fagligt og personligt. Næsten alle gennemfører folkeskolens afgangseksamen og er i gang med nyt uddannelsestilbud (10. klasse eller erhvervsrette/gymnasial ungdomsuddannelse).

Mentorordningen har haft stor betydning for det positive resultat, dog er der eksempler, hvor mentorordningen ikke fungerer hensigtsmæssigt og det oplever drengene negativt.

Metode

Undersøgelsen er baseret på:

  • Interview med otte mentorer, der har fungeret som mentorer for drenge fra sommerophold 2013 i 9. klasse på hjemskolen i skoleåret 2013-14.
  • Interview med to lærere i 9. klasse på en folkeskole, der i 2013-14 modtog en dreng, der havde deltaget i sommeropholdet 2013.
  • Interview med ti drenge i 9. klasse fra skoleåret 2013-14, efter sommerophold 2013.
  • Dokumentstudier af Facebookside for hele DrengeAkademihold sommer 2013.
Forskning
Forfatter
  • Frans Ørsted Andersen
Årstal
2015
Udgiver
Aarhus Universitet, 61 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Forskning;

DrengeAkademiet – DrengeAkademiets langtidseffekt: Trivsel, læring og personlig udvikling i tiden der fulgte 2013-2015

Aarhus Universitet, 61 sider 2015
Forskning;

Effektmåling

SFI 2007
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2014

Kofoeds Skole, 28 sider 2015
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank