DrengeAkademiet – DrengeAkademiets langtidseffekt: Trivsel, læring og personlig udvikling i tiden der fulgte 2013-2015
DrengeAkademiet, som er en sommercamp for fagligt svage drenge, viste i 2013 gode resultater ved forløbets afslutning. Denne rapport ser nærmere på sommeropholdets langstidseffekter ved at undersøge, hvordan det går drengene på hjemskolen i skoleåret 2013-14.
Indhold
DrengeAkademiet er en 2-3 uger lang sommercamp for fagligt svage drenge.
Sommercampen er et intensivt læringsforløb, som skal styrke drengenes faglige og personlige udvikling. DrengeAkademiet har vist gode lærings- og trivselseffekter ved slutningen af sommerskolen 2013, men hvad med langtidseffekten?
I denne rapport ses der nærmere på, hvordan det går med trivsel og læring efter tilbagekomsten til hjemskolen i skoleåret 2013-14.
Konklusion
På baggrund af undersøgelserne, der er redegjort for i rapporten, kan der konstateres en klar positiv langtidseffekt af DrengeAkademiets indsats og den tilknyttede mentorordning i forhold til skoleåret efter sommeropholdet.
Konklusion på mentordelen:
- Mentorordningen er en god måde til at understøtte det pædagogiske arbejde, der gøres på DrengeAkademiet. I velfungerende mentorordninger har mentoren været i stand til både at støtte drengenes faglige og personlige udvikling. Undersøgelsen af resultaterne giver dog blandede resultater.
- Det giver gode resultater, når mentoren inddrager drengens netværk i hjemmet, skolen og fritid, særligt forældre og lærere.
- Mentorerne savner mere støtte og vejledning i hverdagen.
Konklusion på drengeinterviewene:
- DrengeAkademiets arbejde med mestring, autonomi og positive relationer har haft en positiv betydning for drengens læring, trivsel, motivation og personlige udvikling.
- Gennem 9. klasse har drengene taget mestringsværktøjer med tilbage til hjemskolen.
- Ni ud af ti drenge har forbedret sig markant fagligt i 9. klasse.
- Drengene har gennem 9. klasse haft større tro på sig selv, og føler i højere grad end før, at de kan gøre noget ved problemerne. Drengene føler sig også mere kompetente og succesfulde end før.
- Resultaterne tyder på, at DrengeAkademiet, for de fleste drenge, har forårsaget et positivt vendepunkt, både fagligt og personligt. Næsten alle gennemfører folkeskolens afgangseksamen og er i gang med nyt uddannelsestilbud (10. klasse eller erhvervsrette/gymnasial ungdomsuddannelse).
Mentorordningen har haft stor betydning for det positive resultat, dog er der eksempler, hvor mentorordningen ikke fungerer hensigtsmæssigt og det oplever drengene negativt.
Metode
Undersøgelsen er baseret på:
- Interview med otte mentorer, der har fungeret som mentorer for drenge fra sommerophold 2013 i 9. klasse på hjemskolen i skoleåret 2013-14.
- Interview med to lærere i 9. klasse på en folkeskole, der i 2013-14 modtog en dreng, der havde deltaget i sommeropholdet 2013.
- Interview med ti drenge i 9. klasse fra skoleåret 2013-14, efter sommerophold 2013.
- Dokumentstudier af Facebookside for hele DrengeAkademihold sommer 2013.