Drengeakademiet - Trivsel, læring og personlig udvikling for drenge på kanten
I sommeren 2012 igangsatte LøkkeFonden pilotprojektet “DrengeAkademiet”, som er en tre uger lang summer camp for 23 drenge i udskolingsalderen, som alle har klaret sig dårligt gennem hele deres skoletid og derfor mistrives.
Indhold
Pilotprojektet viste markante faglige og personlige forbedringer hos drengene, og Løkkefonden valgte derfor at udvide projektet i 2013, så 100 drenge fra hele landet fik mulighed for at komme med på DrengeAkademiet 2013, hvor de gennem en kombination af intensiv personlig og faglig læring fik mulighed for at indhente deres faglige efterslæb.
Denne forskningsrapport undersøger, hvilken betydning og effekt DrengeAkademiets arbejde i sommeren 2013 har haft i forhold til elevernes læring, trivsel, personlige udvikling og motivation for skolegang.
Konklusion
Undersøgelsen konkluderer, at DrengeAkademiet 2013 har haft en meget stor effekt og afgørende betydning for elevernes læring, trivsel, personlige udvikling og motivation. Undersøgelsen viser blandt andet, at:
- Eleverne generelt har forbedret deres faglige niveau markant i læsning, stavning og matematik
- Fokus på den enkelte elev og hans mål, niveau, interesser og behov har skabt øget motivation for skolegang blandt drengene
- Der generelt er sket en klar forbedring af elevernes trivsel og motivation for skolegang
- Der er sket en generel forbedring af drengenes sociale kompetencer
Metode
Undersøgelsen bygger på data, som består af fokusgruppeinterview med elever og lærere samt faglige test i stavning, læsning og matematik.