Dialog med unge - Inspiration til indsatsen for udsatte unge uden uddannelse og job
Der kan være mange årsager til, at unge ikke kommer i gang med en uddannelse, men for udsatte unge kan problematikker såsom stofmisbrug og psykisk sygdom være en væsentlig årsag til, at de ikke får startet på eller gennemført en uddannelse. Denne metodeguide giver inspiration til redskaber, man som professionel kan benytte i arbejdet med at få netop disse unge i uddannelse eller job.
Indhold
Denne guide henvender sig til professionelle, som arbejder med udsatte unge, der skal i uddannelse og job. Guiden viser, hvordan man gennem en uddannelses- og jobrettet indsatsmodel med den anerkendende og narrative metode som omdrejningspunkt kan komme i dialog med de unge om et fremtidigt arbejdsliv.
Derudover beskriver guiden konkrete øvelser, hvor den anerkendende, narrative metode omsættes til praksis. Tanken bag den anerkendende metode er, at når de professionelle møder de unge med en forventning om, at de unge har muligheder og ressourcer, så påvirkes de unge i en positiv retning, da de ved denne tilgang vil få troen på, at det fx kan lykkes at gennemføre en uddannelse eller fastholde et job. Ved den narrative metode er de unges livshistorier i fokus. Centralt for den narrative metode er, at den måde hvorpå vi vælger at fortælle om vores liv, påvirker vores valg og handlinger. De professionelle kan altså gennem arbejdet med de unges livshistorier støtte dem i at få øje på deres styrker og succesoplevelser og således vende de unges livshistorie til noget positivt frem for noget negativt. Den narrative metodes grundtanke er således, at vi selv kan vælge, hvordan vi fortæller om vores liv.