Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Det ved vi om læringsmiljø og specialpædagogik

Beskrivelse af hvordan LP-modellen både kan anvendes til undervisningsdifferentiering og i specialpædagogiske indsatser

Indhold

Bogen bygger på LP-modellen, som er en pædagogisk analysemodel, hvor resultaterne baserer sig på forskning i forståelse af læringsmiljøets betydning for elevernes sociale og faglige læring. I bogen beskrives det, hvordan LP-modellen både kan anvendes til undervisningsdifferentiering og i specialpædagogiske indsatser. Udover et indledende- og afsluttende afsnit indeholder bogen nedenstående kapitler:

  • Det ydre læringsmiljø og undervisningsformen
  • Den differentierede undervisning
  • Hvorfor har vi specialundervisning?
  • Den evidensbaserede viden
  • Tolærertimer, klassestørrelser og fålærerordninger
  • Kommunale forskelle
  • Skoleforskelle
  • Læringsmiljøet i klasseværelserne
  • Læringsmiljø og effekten af specialundervisningen
  • Læringsmiljø og AKT-eleverne
  • Personalets relationskompetence som en del af læringsmiljøet

Bogen henvender sig til pædagoger, lærere og skoleledere. Den er skrevet af Niels Egelund, som er professor i specialpædagogik og forskningsmedarbejder på LP-modellen. Bogen er en del af serien ”Det ved vi om”. En bogserie, hvis formål det er at videreformidle forskningsbaseret viden om forbedringer af kvaliteten i det pædagogiske arbejde. Serien er redigeret af Ole Hansen, projektchef på University College Nordjylland og Thomas Nordahl, professor i pædagogik ved Høgskolen i Hedmark.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Niels Egelund
Årstal
2009
Udgiver
Dafolo, 47 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Klagesager om specialundervisning - Årsrapport 2015

Klagenævnet for Specialundervisning, 37 sider 2016
Forskning;

Undervisning i udvikling: Didaktik og curriculum i et udviklingsperspektiv i specialundervisning for voksne udviklingshæmmede: Afhandling på ph.d.-studiet

Danmarks Pædagogiske Universitet 2002
Lærebøger og værktøjer;

Det ved vi om læringsmiljø og specialpædagogik

Dafolo, 47 sider 2009
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank