Det kan hurtigt blive for sent – Akut hjælp til udsatte børn
Et pionerprojekt indenfor kvalitetsudvikling i den forebyggende indsats for udsatte børn i Svendborg Kommune.
Indhold
Projektet har haft til formål at udvikle, afprøve, beskrive og forankre metoder til en koordineret ressourceorienteret forebyggende indsats i forhold til udsatte børn i to lokalområder i Svendborg Kommune med i alt 11 børnehuse. Projektet er gennemført i samarbejde med University College Lillebælt.
Grundtanken i dette udviklingsprojekt har været at udvikle kvalitet og fleksibilitet i den forebyggende indsats, både som et organisatorisk beredskab og i velbeskrevne dokumenterede metoder. Det nytænkende i dette projekt har været tidlig indsats på baggrund af et fælles pædagogisk grundsyn. Projektet har ligeledes haft en intention at udvikle en særlig indsats, der hurtigere og mindre indgribende end det kommunale tilbud om specialpædagogisk støtte kunne bidrage til at afhjælpe børns vanskeligheder i børnehusene. Samtidig har projektet skulle bidrage til at støtte udvikling af en generel forebyggende og inkluderende pædagogisk indsats. Rapporten repræsenterer ikke en evaluering af projektet, men er en fremstilling af projektets erfaringer set ud fra projektets forskellige aktørers perspektiver. Rapportens sigte er at formidle de særlige erfaringer og dilemmaer, der er knyttet til udvikling af en ny pædagogisk praksis.
Konklusion
Dette projekt har været understøttet af en ministeriel bevilling, der har finansieret ansættelser af fire flyvere, uddannelsesforløb for flyvere og ressourcepædagoger, seminarer, miniprojekter og udviklingsforløb med ekstern konsulentbistand, som alt sammen har bidraget til projektets udvikling i de to spor.
Projektet har bidraget til at udvikle en særlig indsatsform, der stadig er i bevægelse. Det er en udfordring at videreføre dokumentationen omkring indsatsen for fortsat at udvikle og evaluere. Projektet har tilsvarende bidraget væsentligt til at udvikle den faglige refleksionskultur i børnehusene, således at man er mere åben for at se på hinandens praksis. Det er en udfordring, hvordan man kan fortsætte dette uden midler til eksterne konsulenter, der har virket som en støtte og en faglig forstyrrelse udefra den. Det er også en udfordring at fastholde en undersøgende tilgang for at kvalificere denne indsats – således at man ikke hviler på sine laurbær, og tror, at man har fundet de vises sten.
Metode
Der er inddraget konsulenthjælp og diplomundervisere fra University College Lillebælt. Der er ligeledes afholdt en række seminarer igennem hele projektforløbet. Ydermere er der i 2008 og 2009 afholdt en midtvejskonference og en formidlingskonference.I børnehusene er der sideløbende kørt miniprojekter. Miniprojekterne i de enkelte børnehuse blev løbende dokumenteret og evalueret med SMTTE – modellen som projektstyringsredskab.