De mange veje mod inklusion - Metoder og tilgange i pædagogers praksis
Grundet lovgivning, der forpligter kommunerne til at arbejde med inklusion i deres institutioner, er der behov for viden og kompetenceudvikling, så det pædagogiske personale er i stand til at løfte denne opgave.
Indhold
Denne antologi henvender sig til pædagoger, pædagogstuderende, daginstitutionsledere, studerende i efter- og videreuddannelsesforløb og andre, som interesserer sig for inklusion og dens implementering i praksis. Med afsæt i forskellige teoretiske tilgange gives der konkrete bud på, hvordan man som pædagog kan arbejde med inklusion i praksis. Derudover præsenteres en række metoder og konkrete tilgange, som kan bruges til at fremme udvikling af inkluderende miljøer i daginstitutioner. Antologien har nedenstående hovedkapitler:
- Om inklusion – en introduktion
- Metoder, modeller og tilgange
- Inklusion, sprog og kultur
- Personale, samarbejde og ledelse
- Inklusion og forældre
- Pædagogisk praksis i vuggestuen
Bidragsydere til antologiens kapitler er: Tom Ritchie, Mathilde Nyvang Hostrup, Margit Margrethe Nielsen, Janne Olsson, Lene Nyboe Maltzahn. Crisstina Munck, Lena Basse, Üzeyir Tireli, Alex Madsen, Torben Næsby, Lars Qvortrup, Peter Berliner og Ole Henrik Hansen.