Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

De mange veje

I denne rapport præsenteres resultaterne fra projekterne omkring ”Mindre specialundervisning, styrket faglighed og øget rummelighed”, som blev igangsat i 2008 med ønsket om at reducere henvisningerne til specialundervisning.

Indhold

Undervisningsministeriet har af satspuljemidler søsat skoleudviklingsprojektet ”Mindre specialundervisning, styrket faglighed og øget rummelighed". Her har 22 kommuner arbejdet med lokale skoleudviklingsprojekter, der har haft som mål at fastholde elever i den almindelige undervisning og reducere henvisningen til specialundervisning. TMC – Teori og Metodecentret ved Professionshøjskolen UCC har sammen med Professionsinstituttet KLEO fulgt og vejledt projekterne undervejs. Hovedformålet med følgeforskningen, som TMC har stået for, har været at opnå evidensbaseret viden om:

  • Implementering af skoleudvikling for inklusion på kommune- og skoleniveau.
  • Effekt på elevniveau af forskellige skoleudviklingsmodeller, herunder på elevernes faglige udbytte, elevernes selvværd i forhold til skolearbejde og udskilning fra almenundervisningen.

Konklusion

Analysen viser, at projekterne på forskellig vis har haft succes med at rumme flere elever inden for folkeskolens rammer, men den viser samtidig, at der er en række centrale forhold, som spiller ind, hvis folkeskolen skal kunne rumme flere elever med særlige behov:

  • Lærerne har behov for kompetenceudvikling.
  • Inklusion har grænser - projekterne har svært ved at rumme elever med mere massive vanskeligheder.
  • Forældreinddragelse er af afgørende betydning for, hvorvidt inklusionsarbejdet lykkes i praksis.
  • Der er brug for, at PPR – Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, som er skolens tætteste samarbejdspartner på området, udvikles til også at yde processtøtte til skolerne/lærerne i deres bestræbelser på at udvikle en inkluderende skolekultur.
  • Der er behov for at arbejde med et mere pragmatisk evidensbegreb, som fastholder fokus på projekternes konkrete effekter i forhold til konkrete elever, men som samtidig introducerer effektmål, som er relevante for de enkelte udviklingsprojekter.

Metode

Rapporten bygger på data fra interviews og besøg i de enkelte projekter og analyse af projekternes egne evalueringer og effektmål.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Karen Zobbe
  • Lisbeth Madsen
  • Heidi Sørensen
  • et al.
Årstal
2010
Udgiver
Professionshøjskolen UCC – TMC - Teori og Metodecentret, 146 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Klagesager om specialundervisning - Årsrapport 2015

Klagenævnet for Specialundervisning, 37 sider 2016
Undersøgelser og evalueringer;

De mange veje

Professionshøjskolen UCC – TMC - Teori og Metodecentret, 146 sider 2010
Undersøgelser og evalueringer;

Inklusion i folkeskolen

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 132 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank