Brobygning mellem skole og forældre
Hvordan kan man som boligsocial medarbejder i en helhedsplan bedst hjælpe til et bedre samarbejde mellem forældre og skole? Hvordan støtter man bedst sårbare forældre til at engagere sig i deres børns skolegang? Bliv inspireret til, hvordan du konkret kan arbejde med brobygning i denne rapport.
Indhold
Håndbogen henvender sig til boligsociale medarbejdere, der arbejder med, eller ønsker at arbejde med brobygning mellem forældre og folkeskoler.
Fem måder at bygge bro på
I dette afsnit kan du læse om fem forskellige måder at bygge bro på samt fem cases, hvor boligsociale medarbejdere har bygget bro mellem forældre og skole. Her kan du læse en oversigt over de enkelte cases:
Forældreundervisning – her: forældreakademiet: den boligsociale medarbejder er facilitator i et samarbejde mellem forældre og fagpersoner i skolen.
Hjemmebesøg: den boligsociale medarbejder er opsøgende og spørger ind til familiers oplevelser af børnenes skolegang. I casen tilbyder medarbejderen hjælp hjemme ved forældrene, til at forstå Forældreintra.
Familieklasser: forældrene underviser selv deres børn i lektielæsning, mens der er en lærer og en pædagog tilstede til at vejlede og hjælpe.
UU-vejledning – her: uddannelsesbasar: projekter, der gør forældrene opmærksomme på UU-tilbud, og som sætter refleksioner i gang omkring uddannelsesmuligheder, både for børn og forældre.
Forældrenetværk – her: familieforening: sparring og erfaringsudveksling forældrene imellem.
De fem cases er hver især beskrevet i forhold til formål, målgruppe, styrker og udfordringer. I rapporten, kan du også læse mere om den konkrete udformning af projekterne, samt hvor mange timer helhedsplanerne sætter af til de enkelte eksempler.
Rapporten beskriver tre faser i brobygningsarbejdet, der kan bruges i forhold til planlægningen og opstarten af projektet.
Fire anbefalinger
I rapporten er der fire anbefalinger, der er udformet på baggrund af erfaringer med rapportens fem cases. Anbefalingerne går på tværs af de forskellige indsatstyper, og beskriver hvad der er virkningsfuldt, ligesom de også indeholder en vejledning til, hvordan man konkret kan arbejde med anbefalingerne.
- Find de rigtige – rekruttering, sammensætning, opkvalificering og fastholdelse af forældre.
- Sæt ord på det svære – hvad indebærer det at være forældre til skolebørn?
- Se forældrene som en ressource – anerkendelse, engagement, medejerskab og ansvarsfølelse.
- Gør det uformelt – tryghed og imødekommenhed.
Til slut finder du tre eksempler på små gode initiativer samt en oversigt over steder, hvor du kan søge mere viden i forhold til målgrupper, helhedsplaner, metoder med mere.
Metode
Rapporten bygger på erfaringer med brobygning fra helhedsplaner rundt omkring i landet. Center for Social Boligudvikling har fundet fem indsatser, de har vurderet som lovende, og som hver præsenterer én af de fem måder at bygge bro på.