Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Børn og unges fritidsliv i udsatte boligområder i Århus

Denne rapport ser nærmere på, hvordan fritidslivet ser ud i fire udsatte boligområder i Århus, nemlig Viby Syd, Bispehaven, Herredsvang og Gellerup/Toveshøj.

Indhold

Rapporten er baseret på en undersøgelse, af omfanget og brugen af kommunale og foreningsbaserede fritidstilbud til børn og unge. 

Undersøgelsen ser nærmere på følgende spørgsmål:

  • Hvilke fritidstilbud er der til børn og unge i de udsatte boligområder?
  • Hvem og hvor mange benytter tilbuddene?
  • Hvilke eventuelle barrierer er der for optimal udnyttelse af tilbuddene?

Undersøgelsens resultater er i denne rapport inddelt i tre afsnit:

  • Kommunale fritidstilbud
  • Foreningstilbud
  • Udvikling af børn og unges fritidsliv - nogle overordnede diskussioner.

Konklusion

  • Overordnet set peger rapporten på, at fritidslivet i de udsatte boligområder ikke er så udviklede som ønsket både i forhold til foreningslivet og kommunale klubtilbud.
  • Undersøgelsen tegner et billede af et uudviklet foreningsliv i områderne, hvilket især betyder, at der mangler idrætsaktiviteter. Flere børn svarer samtidigt, at de ikke benytter sig af eksterne foreninger.
  • Foreninger kan have svært ved at rumme børnene og de unge på grund af udadreagerende adfærd eller manglende forældreopbakning.
  • Klubberne har en relativt lav dækningsgrad. Et højt kontingent og en skæv medlemssammensætning kan være barrierer i forhold til at tiltrække flere børn og unge.
  • Ifølge rapporten er der behov for at udvikle og forbedre fritidslivet for de mange børn og unge i de udsatte boligområder i Aarhus.

Anbefalinger til udvikling af klubberne:

  • Fjernelse eller nedsættelse af kontingentet i klubberne i de udsatte boligområder.
  • Udvikling af de fysiske rammer i klubben. Det er desuden vigtigt, at klubben er placeret et sted, som ikke forbindes med ballade.
  • Særlig indsats for pendlerbørn og busbørn. Der er behov for afklaring om, hvor børn, der pendler til skole, hører til fritidsmæssigt, så der kan etableres et samarbejde mellem skoler og klubber, så børnene ikke tabes mellem deres skoleområde og deres boligområde.

Anbefalinger til udvikling af klubberne:

  • Professionelle fritidsvejledere til børn/unge og deres forældre.
  • Støtte til foreningerne. For eksempel gennem kommunalt finansierede støttepersoner med den fornødne pædagogiske viden og erfaring til at aflaste de frivillige trænere i arbejdet med udfordrede børn og unge.
  • Støtte til at udvikle det lokale foreningsliv for at sikre tilbud til børn og unge, der af forskellige grunde ikke magter at gøre brug af eksterne foreningstilbud.

Metode

Denne rapport skal ses som en overordnet skitsering af, hvilke fritidstilbud der findes og ikke som en fuldstændig kortlægning. 

Undersøgelsen er gennemført i perioden marts-maj 2009 ved hjælp af interviews med nøgleaktører på børne- og ungeområdet samt forskellige former for data, dokumentation og information fra Aarhus Kommune.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Det Boligsociale Fællessekretariat
Årstal
2009
Udgiver
Det Boligsociale Fællessekretariat, 33 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Forskning;

I særklasse - Inklusion og eksklusion i grundskolen

Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie, 256 sider 2012
Lærebøger og værktøjer;

Inklusion og eksklusion - en grundbog

Hans Reitzels Forlag 2019
Lærebøger og værktøjer;

Socialpædagogik – Integration og inklusion i det moderne samfund

Gyldendal Akademisk, 351 sider 2005
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank