Børn og unge på krisecentre skal også i skole
Hvad sker der med børn, der har undervisningspligt, når de opholder sig på krisecentre? Hvordan kan krisecentrene hjælpe til, at barnet får den bedst mulige skolegang i en svær situation? Find inspiration og viden herom i denne pjece.
Indhold
Denne pjece fra Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har til formål at inspirere til praksis på krisecentrene i forhold til undervisningen af børn på krisecentre.
Pjecen er delt op i følgende fire dele:
- Børn og unge på krisecentre
Her finder du en redegørelse for, hvordan gruppen af børn fordeler sig i forhold til alder og klassetrin på kvindekrisecentrene. Desuden beskriver afsnittet, hvordan undervisningen kan foregå for børnene på krisecentrene. Her beskrives muligheden for, at barnet bliver på sin forhenværende skole, flytter til en skole tæt på krisecentret eller modtager undervisning på selve centret. Sidst i afsnittet behandler pjecen forskellige psykologiske, juridiske og praktiske drivkræfter og barrierer, der påvirker undervisning og skolegang for børn på krisecentre. - Ansvaret for at børnene får undervisning
I dette afsnit beskriver pjecen, hvordan forældre i Danmark er forpligtede til at sikre deres børn undervisning. Her kan der dog opstå praktiske problemer, hvis forældrene har fælles forældremyndighed over barnet, og derfor skal være enige om et skoleskift.
Afsnittet beskriver endvidere henholdsvis kommunens og krisecentrets ansvar i forhold til børnenes skolegang. - Drivkræfter for undervisning
Pjecen hævder, at den vigtigste drivkraft i forhold til, at barnet modtager undervisning er morens indstilling til at prioritere barnets skolegang. Desuden er der andre faktorer, der påvirker, hvorvidt børn modtager undervisning. Eksempelvis er barnets egen motivation, samarbejdet mellem krisecenter og skole, krisecentrets procedurer for undervisning og skolegang samt involverede aktørers grad af fleksibilitet afgørende faktorer, som pjecen redegør for. - Krisecentrets handlemuligheder
Dette afsnit er særligt relevant for praktikere, der arbejder på kvindekrisecentre, hvor der opholder sig børn. Her kan du læse om den generelle forberedelse i forhold til procedurer, kontakt til kommunen og samarbejde med skoler samt om at skabe sikkerhed for barnet.
Afsnittene er suppleret med faktabokse samt citater fra interviews med ledere fra kvindekrisecentrene.
Desuden kan du til slut i pjecen se en oversigt over steder, hvor du kan læse mere om lovgivning, kvindekrisecentre med mere. Endvidere kan du blive klogere på feltet i forhold til netop dit ansvar og dine muligheder i tillægget ”Hvem kan gøre hvad?”.
Metode
Pjecen bygger på en undersøgelse udført af Rambøll Management Consulting. Denne undersøgelse udgøres af interviews med ledere på 42 krisecentre i Danmark samt fagpersoner på skoler i socialforvaltninger samt på kvindekrisecentre. Desuden bygger pjecen på information fra evalueringen ”Årsstatistik 2012, Kvinder og børn på krisecenter” fra Socialstyrelsen.