Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Børn og unge på krisecentre skal også i skole

Hvad sker der med børn, der har undervisningspligt, når de opholder sig på krisecentre? Hvordan kan krisecentrene hjælpe til, at barnet får den bedst mulige skolegang i en svær situation? Find inspiration og viden herom i denne pjece.

Indhold

Denne pjece fra Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har til formål at inspirere til praksis på krisecentrene i forhold til undervisningen af børn på krisecentre.

Pjecen er delt op i følgende fire dele:

  1. Børn og unge på krisecentre
    Her finder du en redegørelse for, hvordan gruppen af børn fordeler sig i forhold til alder og klassetrin på kvindekrisecentrene. Desuden beskriver afsnittet, hvordan undervisningen kan foregå for børnene på krisecentrene. Her beskrives muligheden for, at barnet bliver på sin forhenværende skole, flytter til en skole tæt på krisecentret eller modtager undervisning på selve centret. Sidst i afsnittet behandler pjecen forskellige psykologiske, juridiske og praktiske drivkræfter og barrierer, der påvirker undervisning og skolegang for børn på krisecentre.
  2. Ansvaret for at børnene får undervisning
    I dette afsnit beskriver pjecen, hvordan forældre i Danmark er forpligtede til at sikre deres børn undervisning. Her kan der dog opstå praktiske problemer, hvis forældrene har fælles forældremyndighed over barnet, og derfor skal være enige om et skoleskift.
    Afsnittet beskriver endvidere henholdsvis kommunens og krisecentrets ansvar i forhold til børnenes skolegang.
  3. Drivkræfter for undervisning
    Pjecen hævder, at den vigtigste drivkraft i forhold til, at barnet modtager undervisning er morens indstilling til at prioritere barnets skolegang. Desuden er der andre faktorer, der påvirker, hvorvidt børn modtager undervisning. Eksempelvis er barnets egen motivation, samarbejdet mellem krisecenter og skole, krisecentrets procedurer for undervisning og skolegang samt involverede aktørers grad af fleksibilitet afgørende faktorer, som pjecen redegør for.
  4. Krisecentrets handlemuligheder
    Dette afsnit er særligt relevant for praktikere, der arbejder på kvindekrisecentre, hvor der opholder sig børn. Her kan du læse om den generelle forberedelse i forhold til procedurer, kontakt til kommunen og samarbejde med skoler samt om at skabe sikkerhed for barnet.

Afsnittene er suppleret med faktabokse samt citater fra interviews med ledere fra kvindekrisecentrene.

Desuden kan du til slut i pjecen se en oversigt over steder, hvor du kan læse mere om lovgivning, kvindekrisecentre med mere. Endvidere kan du blive klogere på feltet i forhold til netop dit ansvar og dine muligheder i tillægget ”Hvem kan gøre hvad?”.

Metode

Pjecen bygger på en undersøgelse udført af Rambøll Management Consulting. Denne undersøgelse udgøres af interviews med ledere på 42 krisecentre i Danmark samt fagpersoner på skoler i socialforvaltninger samt på kvindekrisecentre. Desuden bygger pjecen på information fra evalueringen ”Årsstatistik 2012, Kvinder og børn på krisecenter” fra Socialstyrelsen.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Undervisningsministeriet
Årstal
2014
Udgiver
Undervisningsministeriet, Afdelingen for Folkeskole og Internationale opgaver, 35 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Evaluering af psykologhjælp til børn på krisecentre

Ankestyrelsen og SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 61 sider 2013

Sårbare børn - Hvem er de, hvor bor de, og hvordan klarer de sig i skolen?

Socialstyrelsen, 60 sider

Vold i hjemmet - Barns strategier

Universitetsforlaget (norsk), 247 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank