Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Børn læser og skriver - specialpædagogiske perspektiver

Denne bog handler om de børn, som af en eller anden grund ikke har held med sig i den første skrive- og læseudvikling. De børn, som taber pusten og dermed tiltroen til deres evne til at lære.

Indhold

15 % af en ungdomsårgang har ikke lært at læse og skrive på det niveau, som arbejdslivet kræver, når de forlader folkeskolen. Læse- og skrivevanskeligheder er ikke kun et økonomisk problem for samfundet, men kan også påvirke personens selvværd og livsglæde. Undervisning i læse- og skrivefærdigheder sker i en social kontekst, og det er vigtigt, at læreren formår at skabe et læringsmiljø, hvor børn, som har vanskeligt ved at lære disse færdigheder, også får glæde af undervisningen. Bogen indeholder følgende kapitler:

  • ”Himmel og helvede” af Louise Bjar
  • ”Børns oplevelse af specialpædagogiske indsatser” af Siv Fischbein
  • ”Læse- og skrivefærdigheder, selvbillede og motivation” af Karin Taube
  • ”Læring – et spørgsmål om deltagelse” af Gunilla Ingestad
  • ”Børneneurologens perspektiv på læsning og skrivning” af Marianne Ors
  • ”Skrift- og talesprog” af Åsa Wengelin
  • ”Ikke bare sen sprogudvikling” af Carmela Miniscalco
  • ”Når risikobørn konfronteres med klasseværelsets praksis” af Bente E. Hagtvet
  • ”Læseudvikling i de første skoleår” af Lars Melin
  • ”Stærke sider hos en “svag” begynderskribent” af Judith-Ann Chrystal og Ulla Ekvall
  • ”Kompensation og struktureret computerarbejde” af Helén Sämfors
  • ”Pædagogisk, kvalitativ og dynamisk kortlægning” af Louise Bjar
  • ”Lærerens udfordring” af Lis Pøhler

 

Bogen er oversat til dansk fra svensk. På de områder, hvor der er væsentlige forskelle i det danske og svenske uddannelsessystem, er der indsat fodnoter med forklaringer på disse.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Louise Bjar
  • Astrid Frylmark
  • Red.
Årstal
2011
Udgiver
Dafolo, 297 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Klagesager om specialundervisning - Årsrapport 2015

Klagenævnet for Specialundervisning, 37 sider 2016
Lærebøger og værktøjer;

Værd at vide om ordblindhed

Dansk Videnscenter for Ordblindhed, 102 sider 2007
Lærebøger og værktøjer;

Coaching i skriftsprog - Til elever i skriftsprogsvanskeligheder

Dafolo, 188 sider 2009
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank