Alle unge vil gerne have et godt liv
Sammenfatning af hovedanalyse om unge uden job og uddannelse i hovedstadsregionen.
Indhold
Nærværende rapport er en sammenfatning af hovedrapporten ”Alle unge vil gerne have et godt liv". Sammenfatningen behandler indeldningsvist de særlige vilkår og udfordringer i hovedstadsregionen relateret til de unge uden job og uddannelse, efterfulgt af en behandling af analysens tre målgrupper, henholdsvis De sene startere, De unge på standby og De ufokuserede studenter. Her kortlægges indledningsvist de væsentligste fakta om de unge, herunder illustreres det på kort, hvor i regionen de unge er bosiddende. Efterfølgende gives et overblik over de centrale udfordringer, som analysen har identificeret, og anbefalinger i forlængelse heraf. Endelig fortæller udvalgte unge fra hver af målgrupperne deres egen historie. Sammenfatningen afrundes med et tværgående afsnit om frafald og omvalg.
Der henvises til hovedrapporten for den dybdegående analyse, hvor blandt andet forskelle blandt kommunernes tilgang til de unge belyses, og de unges kendetegn og perspektiver beskrives mere detaljeret.
Konklusion
Der er i dag ca. 30.000 15-30-årige i hovedstadsregionen, som hverken er i uddannelse eller arbejde, og som heller ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse. Sammenlagt udgør de 8 % af alle regionens unge i aldersgruppen. Nogle er kommet lidt sent i gang med en uddannelse, nogle holder pause, nogle kæmper med personlige eller sociale problemer, andre kan ikke finde et arbejde. Årsagerne til ikke at være i gang med uddannelse eller arbejde kan være meget forskellige. Gruppen udgør samlet set en væsentlig samfundsmæssig udfordring, og for den enkelte unge er der tale om en situation forbundet med både personlige og økonomiske omkostninger.
Det er regionens fælles udfordring og politiske mål at få disse unge i uddannelse og job. Der er derfor behov for et øget vidensgrundlag om denne gruppe unge, som kan give aktørerne i uddannelses- og vejledningssystemet en fælles forståelse af regionens kerneudfordringer.
De sene startere, de unge på standby og de ufokuserede studenter udgør tilsammen de mest udsatte unge i regionen. Uddannelsesinstitutionerne, Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), studievalg, jobcentrene og de kommunale forvaltninger er hovedaktørerne i det system, der er omkring de unge 15-30-årige. Størstedelen af de unge stifter kun et overfladisk bekendtskab med andet end uddannelsesinstitutionen, men for de unge, som ikke tager den lige vej gennem uddannelsessystemet og ind på jobmarkedet, kan ”systemet” potentielt komme til at spille en stor rolle.
På baggrund af analysen anbefales følgende:
- Sæt ind i grundskolen.
- Styrk opfølgningen over for de unge, der ikke er i aktivitet.
- Skab regionale tilbud til de 15-17-årige.
- Sæt fokus på effekterne af de forberedende og afklarende tilbud.
- Sæt fokus på samarbejdet mellem UU- og jobcentre om de 15-17-årige.
- Sæt politisk fokus på at styrke det tværgående samarbejde mellem alle aktørerne omkring de unge. Rammerne i vejlednings- og beskæftigelsessystemet kan i langt højere grad understøtte en samlet tværgående indsats.
- Sæt mødet med den unge i centrum og skab fælles værdier for synet på den unge.
- Sæt fokus på uddannelsesdækningen i regionen. Afstand til uddannelsesinstitutionen har en betydning.
- Skab en regional målsætning om, at 25 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en erhvervsuddannelse.
- Opprioriter uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorienteringen (UEA) i grundskolen.
- Oplys om erhvervsuddannelserne.
- Sæt politisk fokus på systemet omkring de ufokuserede studenter.
Metode
Samlet set tegner analysen et billede af uddannelses- og beskæftigelsessituationen i hovedstadsregionen baseret på dybdegående analyse af de mere end 350.000 unge mellem 15 og 30 år, som boede i regionen i 2011.
Analysen bygger på følgende datakilder:
-
Registerdata om alle unge i aldersgruppen 15-30 år med bopæl i hovedstadsregionen i 2011 om sociodemografi, uddannelse, beskæftigelse og forældrebaggrund. Der er tale om de nyeste tilgængelige tal.
-
Spørgeskemaundersøgelse blandt 232 unge mellem 15 og 30 år, som ikke er i job eller uddannelse.
-
Interviews med professionelle aktører i uddannelses- og beskæftigelsessystemet, herunder Studievalg, 11 UU-ledere og 25 jobcenterchefer samt 25 interviews med UU-vejledere, jobkonsulenter/virksomhedskonsulenter, kommunale ledere og medarbejdere samt ledere og medarbejdere på uddannelsesinstitutioner.
-
Ti personlige interviews med unge, som ikke er i job eller uddannelse. Tre af interviewene præsenteres i denne sammenfatning i form af artikler, hvor de unge selv fortæller deres historie.