Alle de andre gør det
I den nærværende rapport kan du læse den afsluttende evaluering af en afprøvning af et projekt kaldet ’Alle de andre gør det’, som fandt sted i to kommuner i foråret 2012. Konceptet går på at forebygge risikoadfærd blandt børn og unge i skoleregi.
Indhold
Evalueringen af projektet ’Alle de andre gør det’, er varetaget af Teori og Metodecentret – en enhed under afdelingen for Forskning og Udvikling på Professionshøjskolen UCC på forespørgsel af Det Kriminalpræventive Råd (DKR).
I 2005 udviklede DKR konceptet ’Alle de andre gør det’, som en metode til i skoleregi at forebygge risikoadfærd blandt børn og unge. Med afprøvningen af projektet i de to kommuner har DKR ønsket at få undersøgt konceptets virkninger og effekter med henblik på en vidensbaseret videreudvikling af undervisningsmaterialet, lærervejledningen med videre.
Formålet med evalueringen har været at belyse implementeringen af konceptet på skolerne samt at undersøge forløbenes effekt på de unges sociale overdrivelser og reelle risikoadfærd.
Rapportens opbygning:
- Den indledes med en sammenfatning af evalueringens resultater samt en række anbefalinger til videreudvikling af konceptet og undervisningsmaterialet.
- I kapitel 1 beskrives afprøvningens formål og ændrede forudsætninger, fulgt af et kort metodeafsnit.
- I kapitel 2 belyses lærernes arbejde med ’Alle de andre gør det’, herunder hvor tro de er mod retningslinjerne i materialet.
- Kapitel 3 indeholder en analyse af, om forløbet med ’Alle de andre gør det’ kan siges at have haft en effekt på de unges sociale overdrivelser samt på deres reelle risikoadfærd.
Konklusion
Overordnet viser evalueringen, at afprøvningen af ’Alle de andre gør det’ har været mangelfuld. Ingen af forsøgskommunerne har fået afprøvet det samlede koncept, og evalueringer er dermed begrænset til at undersøge de eventuelle effekter af en enkeltstående temadag. Den ene kommune har, udover afholdesen af temadagen, også inddraget de forberedende elementer.
Evalueringen viser, at temadagen har haft en vis, tidsbegrænset effekt på de unges sociale overdrivelser, men at der ikke kan måles nogen effekt på de unges reelle risikoadfærd.
Da afprøvningen har udeladt væsentlige elementer i det samlede koncept, kan resultaterne af evalueringen ikke tages som udtryk for, at metoden generelt skulle være uegnet i kriminalpræventive sammenhænge.
På baggrund af evalueringens resultater anbefales det, at konceptet revurderes og at undervisningsmaterialet revideres. På side 7 gives der i den hensigt en lang række konkrete anbefalinger.
Metode
I evalueringen er der både anvendt kvalitative og kvantitative metoder. Der er foretaget spørgeskemaundersøgelser blandt eleverne, lavet observationer, udført gruppe- samt telefoninterview med lærere og gruppeinterview med elever.