Afsluttende evaluering af projekt NUSSA, 2014 - Implementering i Varde Kommune og effektevaluering af NUSSA-metoden
Denne rapport er den afsluttende evaluering af projekt NUSSA. Rapporten består af to dele, en evaluering af implementeringen af NUSSA i Varde Kommune og en effektevaluering af NUSSA.
Indhold
NUSSA, som står for "Neuroaffektiv Udviklingspsykologisk Struktureret Social Aktivitet", er et udviklingsprojekt, som har til formål at udvikle en metode til forebyggelse af traumatisering hos børn i familier præget af traume, der opbygger psykosociale ressourcer gennem leg hos børn i alderen 6-12 år.
Rapporten består af to dele, en evaluering af implementeringen af NUSSA i Varde Kommune og en effektevaluering af NUSSA.
- 1. del "Evaluering af implementering af NUSSA i Varde Kommune"
Denne del indeholder en evaluering af implementeringen af NUSSA-projektets tredje og sidste forløb i Varde Kommune. Rapporten indeholder blandt andet en beskrivelse af evalueringrapportens metodiske grundlag i forhold til for eksempel: udvælgelse af skoler, terapeuter, elever, uddannelsesforløb og NUSSA-sessionerne. Herefter præsenteres evalueringens samlede resultater. Dernæst analyseres udvalgte temaer med udgangspunkt i de gennemførte interviews og observationer. Afslutningsvist opsummeres de indsatser, som evalueringen har vurderet, har relevans for fremtidigt brug af NUSSA-metoden. Sidste kapitel i rapporten indeholder en samlet konklusion af evalueringen af implementeringen af NUSSA-forløb 3.
- 2. del "Effektevaluering af NUSSA"
Denne del indeholder en effektevaluering, som er delt op i to dele: En programteorievaluering og en effektmåling. Programteorien undersøger, hvad der virker for børnene i NUSSA. Evalueringen ser nærmere på praksisteorierne om, hvordan de enkelte aktiviteter i projektet virker. Effektmålingen har fokus på, hvor stor en effekt NUSSA har på børnenes psykosociale funktionsevne. Effektmålingen tager udgangspunkt i tre fokusområder, som er blevet udpeget af programteorievalueringen.
Konklusion
Evaluering af implementering af NUSSA i Varde Kommune
- Hvis NUSSA skal forankres i Varde Kommune fremadrettet, er det nødvendigt, at NUSSA prioriteres som et indsatsområde på forvaltningsniveau. Det er ligeledes afgørende, at der skabes opbakning til NUSSA lokalt på skolerne.
- Et godt uddannelsesforløb for NUSSA-terapeuterne er afgørende for at kunne gennemføre sessionerne.
- Terapeuternes motivation, engagement, evne til at arbejde LANE-orienteret og have empati for NUSSA-målgruppen, har afgørende betydning for implementeringen af NUSSA. Det er desuden væsenligt, at terapeuterne er gode til at samarbejde med andre terapeuter.
- NUSSA-terapeuterne oplever det som en fordel at få feedback efter den enkelte session.
- Det er en fordel, hvis alderspredningen hos børnene i en NUSSA-gruppe ikke er for stor. Desuden bør der være ca. 10 børn i en gruppe. Elevernes relation til terapeuten har potentiale til at påvirke afviklingen af sessionerne.
- Flere klasselærere og andre repræsentanter for skolen ønsker at udvide målgruppen, så andre børn med lignende udfordringer i forhold til at håndtere følelser, har mulighed for at blive tilbudt samme forløb.
Effektevaluering af NUSSA
- Effektmålingen i forhold til mentaliseringsevnen, affektregulering og socialerelationer indikerer, at forløbet har haft en positiv effekt.
- Det er sandsynligt, at en stor andel af den målte effekt skyldes NUSSA-forløbet. Den målte effekt skal dog vurderes i forhold til en relativt kort måleperiode på tre måneder og en intervention på under to måneder.
- Det vurderes, at NUSSA-forløbet har en positiv effekt på affektregulering og sociale relationer. Det vurderes samtidigt, at projektet forbedrer emotionsbevidstheden hos gruppen af børn, som lå på det laveste niveau ved før-målingen.