Unges trivsel - en vejledning til forældre, lærere og andre fagpersoner, der har fokus på unges trivsel
Hvordan kan vi bedst hjælpe unge, der mistrives? Dette hæfte indeholder en række forslag til, hvordan lærere, forældre og skoleledelser kan hjælpes ad og forebygge mobning, selvskadende adfærd, kærestevold med mere.
Indhold
Dette faktahæfte indeholder information og vejledning til forældre, lærere og andre fagpersoner, der har fokus på unges trivsel og interesse i at forebygge mobning, sårbarhed og selvskadende adfærd blandt unge. Hæftet er let overskueligt, og er bygget op i følgende kapitler:
- Definitioner
Her defineres trivsel, sårbarhed, selvskade og mobning. - Hvad beskytter og belaster de unge?
I dette kapitel kan du læse om, hvilke faktorer, der er med til henholdsvis at beskytte og belaste de unge. Desuden beskrives det, hvilke forhold i de unges opvækstvilkår, der kan øge risikoen for aggressiv adfærd blandt de unge. - Hvem taler de unge med?
I dette afsnit kan du læse om, hvor vigtigt det er, at den unge har tillid til dem, der vil hjælpe de unge. Desuden beskriver afsnittet, at unge ofte henvender sig til andre unge, når de mistrives, frem for at henvende sig til de voksne. - Forebyggelse – handleplaner, mobning og gode råd
Dette afsnit henvender sig især til forældre, og handler om, hvordan forældre kan være med til at forebygge mobning. Det indeholder desuden en liste med råd til lærere og skoleledelse i forebyggelsen af mobning. - Forebyggelse – samtaler, foredrag, film mm.
Her finder du en række gode råd til samtaler og til forebyggelsen af selvskadende adfærd. Desuden er der en række værktøjer til at føre kampagner, arrangere film- og foredragsarrangementer og forebyggelsesprojekter.
Desuden kan du i hæftet læse om, hvor du kan finde yderligere litteratur, samt viden om, hvor du kan henvende dig.
Metode
Indholdet i hæftet er lavet ud fra Center for Selvmordsforsknings data, der er samlet ind gennem spørgeskemaundersøgelser. Disse undersøgelser er lavet siden år 2001.