Projekt Ung på Arbejdsmarkedet - en virkningsevaluering
Evaluering af et projekt med fokus på unge med sindslidelsestilknytning til arbejdsmarkedet
Indhold
Denne rapport er en evaluering af Projekt Ung på Arbejdsmarkedet, et projekt i Esbjerg Kommune, der henvendte sig til 18 til 30-årige kontanthjælpsmodtagere og ledige, som var visiteret til fleksjob, og som havde en psykisk lidelse.
Projektet havde to formål:
- gennem den enkelte unges personlige udvikling at opkvalificere og afklare den fremtidige tilknytning til arbejdsmarkedet
- at udvikle nye tværfaglige samarbejdsmodeller, som er hurtige at effektuere og samtidig gør indsatsen smidig og sammenhængende
Forløbet var en vekselvirkning mellem skoleforløb og praktikker og fandt sted på SOSU Esbjerg. Projektet blev afsluttet i februar 2011. Der blev efterfølgende gennemført en ekstern evaluering af projektet.
Evaluering belyser tre spørgsmål:
- Hvordan arbejder projektet for at nå målene?
- Hvilken virkning/effekt har projektet for unge med psykiske lidelser?
- Hvilke resultater er der i projektet i forhold til de opstillede resultatmål?
Konklusion
Evalueringsrapporten viser følgende resultater:
- 65 unge blevet visiteret til projektet
- 20 % af de unge blev udsluset til job, fleksjob eller uddannelse
- 25 % kom i beskæftigelsesfremmende aktiviteter, herunder fx løntilskudsjob eller revalidering
- 68 % deltagernmes forsørgelsesgrundlag er afklaret
- 85 % af de unge er diagnosticerede eller i gang med psykisk udredning og arbejdsevnevurdering er sket i løbende i forbindelse med praktikker og udslusning.
Evalueringen peger endvidere på, at følgende har haft betydning for målgruppen:
- Ligeværdighed og anerkendelse
- Tryghed, tillid og tilgængelighed
- "Klassen" som et afsæt for netværksarbejde og inklusionsfølelse
- Relationens betydning for stabilitet, fremmøde, ansvarlighed og samarbejde
- Den gennemgående voksenkontakt
- Fleksibilitet i planlægningen af skoleforløb og praktikperioder med udgangspunkt i den enkelte unges livssituation.
Metode
Projektet sigtede mod en holdstørrelse på 15-18 deltagere i skoleforløbet. Skoleforløbene var opdelt i intervaller af gennemsnitligt fem uger med mellemliggende praktikperioder. Der skulle være minimum syv ugers praktik i et deltagerforløb. Nye deltagere kunne starte i projektet ved opstart af nyt skoleforløb. Der var planlagt fire temaer pr. år, og dermed mulighed for indslusning af nye unge kvartårligt. De unge kunne maksimalt være tilknyttet projektet i 52 uger.
Indsamling af data til virkningsevalueringen har været en fortløbende proces og bestået af henholdsvis kvantitative og kvalitative indsamlingsmetoder. Der er indsamlet data fra målgruppens unge, de tre samarbejdsparter og praktikvirksomhederne. De kvantitative informationer er indsamlet gennem spørgeskemaer og telefonkontakt. De kvalitative informationer er indsamlet gennem individuelle interview og gruppeinterview.