Mere viden om diagnoser
Børn med diagnoser, børn med særlige behov og gråzonebørn bliver en stadig større del af hverdagen i danske institutioner. I de seneste ca. 15 år er der sket en voldsom stigning i antallet af børn, som bliver sendt til psykolog, børn som får diagnoser og børn, der har brug for en særlig pædagogisk indsats.
Indhold
Denne rapport er blevet til på baggrund af forskningsprojektet ”Mere viden om diagnoser”, som har til hensigt at øge din viden om diagnoser i den pædagogiske praksis og undersøge, hvilke retninger arbejdet med udviklingen af den inkluderende pædagogiske praksis peger i, i forskellige kommuner.
Rapporten fokuserer på:
- Diagnosebegrebets udvikling
- Udvikling i antallet af børn med diagnoser
- Rammerne for at udføre inkluderende pædagogisk arbejde i praksis i de forskellige kommuner
Konklusion
Rapporten konkluderer, at der er et behov for såvel udvikling som opkvalificering af den pædagogiske praksis for at kunne varetage den store opgave med at udvikle en reelt inkluderende praksis i de kommende år, hvor opmærksomheden i stadig højere grad vil være på børn med særlige behov.
Rapporten peger på, at der er et behov for nytænkning og udvikling af organisering, ledelse og tværfaglige samarbejdsflader. Desuden vil opkvalificering af pædagoger i forhold til såvel lærings‐ og udviklingsforståelser samt anvendelse af pædagogiske redskaber, hentet fra specialpædagogikken, være centrale.
I forhold til ’huller’ i den eksisterende forskning og fremtidige mulige satsninger peges der blandt andet på et behov for forskning i internationale inklusionserfaringer, forskning i daginstitutioner som resiliensopbyggende faktorer i børns liv, forskning i hvorvidt PPR's konsultative støtte og vejledning rent faktisk opfylder dagtilbuddenes behov, forskning i hvilken rolle dagtilbuddene spiller i forhold til den eksklusion, som foregår i løbet af de første skoleår og endelig forskning i fritidspædagogers rolle i forbindelse med skolernes inklusionsarbejde.
Metode
Rapporten er baseret på litteraturstudier, diskussioner i forskernetværk og på interviews af PPR ledere.