Indsatser over for børn og unge med ADHD samt forældre med ADHD
I denne litteraturoversigt fra SFI kan du finde inspiration til arbejdet med børn, unge og voksne med ADHD.
Indhold
Litteraturoversigten er opdelt i tre afsnit:
- Metode:
Se under nedenstående afsnit ”Metode”.
- Tekster:
Her kan du læse, hvordan teksterne i litteraturoversigten fordeler sig i forhold til udgivelsesår. Her fremgår det, at teksterne er relativt nye, og at over halvdelen af dem er udgivet i perioden 2012-2015. Teksterne omhandler hovedsageligt forældreindsatser og mentorordninger på området. I dette afsnit indgår der en kort oversigt over teksterne på områderne samt dele af konklusioner fra teksterne.
Under forældreindsatser kan du læse om de enkelte forældreindsatser; tekster, der sammenfatter resultater og tekster med resultater af enkeltundersøgelser.
Under mentorordninger kan du læse om temaerne i mentorindsatserne: lovgivning, fritidsinteresser, beskæftigelse, sociale kompetencer, varighed og intensitet, metoder/forløb, matches og kontrakter, offentlig eller privat, håndbøger og metodehæfter samt evalueringer.
- Bilag:
Her kan du finde en mere udførlig oversigt over de udvalgte tekster og læse tilhørende abstracts (resuméer).
Litteraturoversigten retter sig især mod arbejdet med mentorordninger og forældreindsatser på områderne: børn og unge samt forældre med ADHD.
Konklusion
SFI laver en opsamling, hvori de udleder, at de mentorordninger, der indgår i litteraturoversigten ikke retter sig mod mennesker med ADHD som en specifik diagnose, men i højere grad retter sig mod adfærdsmæssig og social læring i arbejdet med eksempelvis børn og unge, der er psykisk sårbare eller socialt udsatte.
Metode
SFI beskriver i rapporten detaljeret, hvordan de har foretaget litteratursøgningen forud for udarbejdelsen af litteraturoversigten. Herunder kan du læse, hvilke databaser der er søgt i samt hvilke søge- og relevanskriterier, der er taget udgangspunkt i.
I metodeafsnittet redegør SFI for, hvordan de har valgt at præsentere og kategorisere de forskellige tekster i litteraturoversigten.