Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Psykiatri

Indsatser over for børn og unge med ADHD samt forældre med ADHD

I denne litteraturoversigt fra SFI kan du finde inspiration til arbejdet med børn, unge og voksne med ADHD.

Indhold

Litteraturoversigten er opdelt i tre afsnit:

  • Metode:

Se under nedenstående afsnit ”Metode”.

  •  Tekster:

Her kan du læse, hvordan teksterne i litteraturoversigten fordeler sig i forhold til udgivelsesår. Her fremgår det, at teksterne er relativt nye, og at over halvdelen af dem er udgivet i perioden 2012-2015. Teksterne omhandler hovedsageligt forældreindsatser og mentorordninger på området. I dette afsnit indgår der en kort oversigt over teksterne på områderne samt dele af konklusioner fra teksterne.

Under forældreindsatser kan du læse om de enkelte forældreindsatser; tekster, der sammenfatter resultater og tekster med resultater af enkeltundersøgelser.

Under mentorordninger kan du læse om temaerne i mentorindsatserne: lovgivning, fritidsinteresser, beskæftigelse, sociale kompetencer, varighed og intensitet, metoder/forløb, matches og kontrakter, offentlig eller privat, håndbøger og metodehæfter samt evalueringer.

  •  Bilag:

Her kan du finde en mere udførlig oversigt over de udvalgte tekster og læse tilhørende abstracts (resuméer).

Litteraturoversigten retter sig især mod arbejdet med mentorordninger og forældreindsatser på områderne: børn og unge samt forældre med ADHD.

Konklusion

SFI laver en opsamling, hvori de udleder, at de mentorordninger, der indgår i litteraturoversigten ikke retter sig mod mennesker med ADHD som en specifik diagnose, men i højere grad retter sig mod adfærdsmæssig og social læring i arbejdet med eksempelvis børn og unge, der er psykisk sårbare eller socialt udsatte.

Metode

SFI beskriver i rapporten detaljeret, hvordan de har foretaget litteratursøgningen forud for udarbejdelsen af litteraturoversigten. Herunder kan du læse, hvilke databaser der er søgt i samt hvilke søge- og relevanskriterier, der er taget udgangspunkt i.

I metodeafsnittet redegør SFI for, hvordan de har valgt at præsentere og kategorisere de forskellige tekster i litteraturoversigten.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Årstal
2016
Udgiver
SFI, 106 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Mennesker med ADHD - Sociale indsatser der virker. Aktuel viden til udvikling og planlægning af den kommunale indsats

Socialstyrelsen, 46 sider 2014

Sociale indsatser til mennesker med ADHD

SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 2011

Familier og ADHD-problematikker: Problemforståelser, handlingsstrategier og samarbejde

Aalborg Universitet & KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 156 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank