Forsøg med gymnasieforløb for elever med Aspergers syndrom – delevaluering med fokus på det første gymnasieår
Hvilke muligheder har unge med Aspergers syndrom for at gennemføre en gymnasieuddannelse, og hvordan kan de støttes heri?
Indhold
Denne delevaluering belyser første uddannelsesår på tre forsøg med treårige gymnasieforløb for elever med Aspergers syndrom, som Høje-Taastrup Gymnasium og Paderup Gymnasium igangsatte i henholdsvis 2007 og 2008.
Delevalueringen vurderer, på baggrund af erfaringerne fra første uddannelsesår, om og hvordan forsøgene gør det muligt for eleverne med Aspergers syndrom at gennemføre en stx-uddannelse, og om eleverne sættes i stand til at opfylde de mål og krav, som fremgår af bekendtgørelsen og læreplanerne for stx-uddannelsen. Heriblandt kravene om, at eleverne udvikler faglig indsigt, almen dannelse og studiekompetencer.
Konklusion
Delevalueringen viser, at både lærerne og ledelsen er meget engagerede i udviklingen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af forsøgsuddannelsen, og at de i høj grad lægger vægt på at imødekomme elevgruppens særlige behov for støtte og faste rammer. Undervisningen varetages af engagerede og initiativrige lærere med stor interesse i at tilbyde en elevtilpasset undervisning.
Delevalueringen viser samtidig, at anstrengelserne bærer frugt i form af et solidt karaktergennemsnit blandt eleverne med Aspergers syndrom på de to forsøgsgymnasier. Eleverne indfrier altså i høj grad de faglige mål som de fremgår af de forskellige fags læreplaner.
Delevalueringen viser på den anden side, at eleverne har vanskeligt ved at indfri de centralt fastsatte overfaglige mål for stx-uddannelsen, bl.a. at imødekomme dele af uddannelsens studieforberedende sigte, der indebærer et øget fokus på selvstændige arbejdsformer og gruppeorganiseret projektarbejde.
De barrierer, som delevalueringen afdækker på dette område efter første uddannelsesår, er af så massiv karakter, at det sandsynligvis kun er de færreste af eleverne, som i løbet af uddannelsen sættes i stand til at indfri de overfaglige krav, som de fremgår af stx-bekendtgørelsen.
Rapporten indeholder desuden en række anbefalinger om gymnasieforløb for elever med Aspergers syndrom.
Metode
Delevalueringen baserer sig på interview med ledelse, lærere, forældre og elever på de to gymnasier og desuden på selvevalueringsrapporter fra gymnasierne som bl.a. indeholder elevernes karakterer.