Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Psykiatri

Evaluering af "Teknologi til understøttelse af hverdagen for børn og unge med autismespektrumsforstyrrelser og ADHD"

Smartphones kan hjælpe børn og unge med autismespektrumforstyrrelser og ADHD til at få struktur på hverdagen og reducere konflikter. Det viser denne evaluering fra Socialstyrelsen.

Indhold

Socialstyrelsen har i 2011 til 2012 gennemført en afprøvning af smartphones som støtteredskab for børn og unge med autismespektrumsforstyrrelser (ASF) og Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) i folkeskolen. Projektet er gennemført i samarbejde med to skoler i henholdsvis Ballerup og Solrød kommuner.

Formålet med projektet har været at demonstrere et arbejdskraftbesparende potentiale ved at give eleverne en digital dagsstruktur på smartphones og dermed mindske konflikter og forstyrrelser i skoletiden. Samtidigt har fokus været på, hvorvidt brugen af smartphones kan forbedre skoledagen for lærere og elever.

Socialstyrelsens metodeenhed har evalueret projektet.

Konklusion

Evalueringen viser blandt andet:

  • At flere lærere påpeger et kvalitativt potentiale i at bruge teknologien til at skabe en visuel dagsstruktur for eleverne, til tidsstyring ved hjælp af timere, til pauseunderholdning og som livline, hvis konflikter er under opsejling.
  • At det var vanskeligere end forventet at implementere teknologien i praksis.
  • På grund af en lav grad af implementering, har det ikke været muligt med sikkerhed at påvise, i hvilket omfang brugen af telefonerne kan bidrage til at reducere elevernes behov for pædagogisk støtte i hverdagen.

Metode

Projektet blev gennemført i samarbejde med Østerhøjskolen i Ballerup Kommune og Uglegårdsskolen i Solrød Kommune. I alt deltog 22 elever fra 6. til 9. klasse, hvor de fleste af eleverne har ASF og enkelte har ADHD eller ADD.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Socialstyrelsen
Årstal
2012
Udgiver
Socialstyrelsen, 69 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling

VIVE 2023
Lærebøger og værktøjer;

Anbefalinger for god kvalitet i indsatsen for børn og unge med ADHD og/eller autisme

Social- og Boligstyrelsen 2023
Undersøgelser og evalueringer;

Evaluering af "Teknologi til understøttelse af hverdagen for børn og unge med autismespektrumsforstyrrelser og ADHD"

Socialstyrelsen, 69 sider 2012
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank