Et felteksperiment med kærlighed i kaos - Et forældretræningsprogram til familier med ADHD eller ADHD-lignende vanskeligheder
I denne rapport undersøger SFI effekten af forældretræningsprogrammet Kaos i Kærlighed (KiK), som er et evidensbaseret forældretræningsprogram udviklet af ADHD-foreningen som et tilbud til familier med ADHD og ADHD-lignende vanskeligheder.
Indhold
I Danmark er antallet af børn med ADHD og ADHD-lignende vanskeligheder stigende. Ifølge SFI's rapport har op mod 3 % diagnosen ADHD, hvoraf omkring halvdelen modtager medicinsk behandling.
Selvom forskning anbefaler adfærdsregulerende behandling som for eksempel forældretræningsprogrammer, er det mest udbredte behandlingstilbud til børn med ADHD stadig medicinsk.
På baggrund af denne viden er der derfor brug for at tænke alternativt og udvikle behandlingstilbud, der modsvarer familiernes behov.
I denne rapport har SFI fulgt 161 familier, som alle har deltaget i forældretræningsprogrammet Kærlighed i Kaos (KiK) og målt effekten af det. Rapporten indeholder, udover effektmålingen, en meget detaljeret beskrivelse af kurset og felteksperimentet til dem, der skulle være interesseret i at kopiere eksperimentet eller vurdere dets konklusion.
Rapporten henvender sig til fagpersoner, undervisere, frivillige, forældre og alle andre, der har interesse for børn med adfærdsvanskeligheder og ADHD.
Konklusion
- KiK har vist positive effekter i forhold til at styrke forældrekompetencer, øge tilfredsheden med forældrerollen og forældrenes tro på deres egne evner som forældre.
- Felteksperimentet viser, at KiK forbedrer forældrenes opdragelse af barnet.
- Forbedringerne og forandringerne, som er opnået i forbindelse med KiK, holder ved et år efter første kursusdag.
- Effektmålingen viser, at KiK's positive effekt på forældrene, også har en positiv effekt på børnene i den forstand, at forældre, der har deltaget i kurset, oplever færre konflikter, når de stiller krav til børnene i hjemmet.
- Mængden af konflikter ser ud til at falde i løbet af kursusperioden.
- Internationalt har profesionelle forældretræningsprogrammer en veldokumenteret positiv effekt. Dette studie peger på, at et forældretræningsprogram, baseret på både frivillige og professionelle, kan have ligeså gode effekter.
- KiK har færre omkostninger end mange af de eksisterende former for forældretræningsprogrammer, og muliggør derfor et større antal deltagere.
- Udbredelsen af KiK kan være med til at forebygge og afhjælpe problemer i familien, hvilket kan have en positiv effekt på barnets skolegang.
- KiK kan styrke det etablerede behandlingssystem ved at tilbyde en tidlig indsats rettet mod forældre med relativt små problemer, således at det etablerede behandlingssystem kan fokusere på familier med mere komplekse problemstillinger.
Metode
Felteksperimentets analyser er baseret på onlinespørgeskemaer, som de deltagende forælde skulle udfylde. SFI har i alt fulgt 322 forældre og 161 børn med ADHD eller ADHD-lignende vanskeligheder.