Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Psykiatri

Den sårbare inklusion - Diagnoser og fællesskabende pædagogik i dagtilbud

I denne bog kan du få inspiration til, hvilke pædagogiske tilgange du kan anvende i praksis i forhold til inklusion.

Indhold

I bogens første del gives der en indføring i psykiatriske diagnoser, som har været i kraftig stigning de sidste år. Der er særligt fokus på ADHD og forstyrrelser inden for autismespektret. I bogens første del er der altså et individfokus. Dette fokus flyttes over på fællesskabet i bogens anden del. Her præsenteres tilgange til det fællesskabende pædagogiske arbejde, som omhandler alle børn, med eller uden diagnoser. I bogen gives der forslag og eksempler på, hvordan du kan arbejde med:

  • Organisatoriske betingelser for inklusion
  • Pædagogiske betingelser for inklusion
  • Fysiske betingelser for inklusion
  • Færdighedsbaseret inklusion
  • Social inklusion

Forfatteren er ph.d. i Pædagogisk Psykologi og har gennem 10 år beskæftiget sig med forskellige pædagogiske tilgange i forbindelse med arbejde med børn med psykiatriske diagnoser. Bogen er primært skrevet til pædagogiske medarbejdere i dagtilbud, men både pædagoger, lærere og ledere i fritidstilbud og skoler kan have glæde af at læse den. På Dafolos hjemmeside kan du frit downloade figurer m.m., der kan hjælpe dig i dit arbejde med at anvende de beskrevne pædagogiske tilgange i bogen. Bogen indeholder nedenstående hoved- og underkapitler:

Børn i vanskeligheder - med eller uden diagnoser

  • Børn, "der er noget med"
  • Når børn diagnosticeres
  • Diagnoser, sårbarheder og vanskeligheder: hvordan, hvor mange og hvorfor?
  • Udpegning, behandling og bekymringer

Fra barn til pædagogik

  • Fra inklusion til fællesskabende pædagogik
  • Betingelser for det inkluderende arbejde
  • Organisatoriske betingelser for inkluderende fællesskaber
  • Pædagogiske betingelser for inkluderende fællesskaber
  • Fysiske betingelser for inkluderende fællesskaber
  • Færdighedsbaseret inklusion
  • Social inklusion
Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Tine Basse Fisker
Årstal
2014
Udgiver
Dafolo, 238 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Den sårbare inklusion - Diagnoser og fællesskabende pædagogik i dagtilbud

Dafolo, 238 sider 2014
Undersøgelser og evalueringer;

Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling

VIVE 2023
Lærebøger og værktøjer;

Anbefalinger for god kvalitet i indsatsen for børn og unge med ADHD og/eller autisme

Social- og Boligstyrelsen 2023
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank