Beskyttende faktorer for unge med selvskadende adfærd
Hvor stor en andel af unge danskere har en selvskadende adfærd? Hvordan forebygger man, at unge skader sig selv? Læs med her, og bliv klogere på, hvad de unge selv tænker.
Indhold
Denne rapport tager fat i den problematik, at flere og flere unge skader sig selv. Blandt 19-årige danskere har 26 % af drengene og 44 % af pigerne prøvet at skade sig selv.
Formålet med rapporten er at give en indsigt i, hvordan dette problem kan forebygges.
Gennem rapporten kan du læse om de unges egne tanker om selvskader og forebyggelse af dette gennem følgende kapitler:
- Indledning
- Definitioner af begreber og metodeanvendelse
- Sociodemografiske faktorer
- Unges sårbarhed og selvskadende adfærd
- Netværk som beskyttende faktor
- Bedsteforældre
- Unges bud på forebyggelse af selvskade
- Konklusion
Konklusion
Rapporten konkluderer, at den største forebyggende faktor for selvskadende adfærd er et godt netværk. Her er det især familien, der spiller en stor rolle. Undersøgelsen viser, at der blandt selvskadende unge er 61 % færre, der kan tale med familien om problemer, i forhold til de unge, der ikke skader sig selv.
Det resterende netværk spiller også en væsentlig rolle, og undersøgelsen viser, at det er vigtigt for de unge at have nogle venner, og særligt én person med signifikant betydning.
I forhold til de unges egne idéer til forebyggelse af selvskadende adfærd, har de mange forskellige idéer, hvilket er udtryk for, at det er forskelligt, hvad de har brug for hver især. De fleste er dog enige om, at det er vigtigt at have en person, man kan stole på – om det så er venner, forældre, (skole)psykologer eller andre unge i en lignende situation varierer.
Metode
Rapporten bygger fra data, der er indsamlet siden år 2001, og dermed har Center for Selvmordsforskning fulgt udviklingen på området, hvilket kommer til udtryk i denne rapport.
Data er indsamlet ved brug af elektroniske spørgeskemaer, der er sendt ud til de skoler, hvor skolelederne har sagt ja til at være med i undersøgelsen.