ADHD Guide til De Utrolige År
Der har i de seneste år været en markant stigning i antallet af børn, der får ADHD diagnosen, og der udarbejdes som følge af dette flere og flere programmer, der skal fremme følelsesmæssige og sociale kompetencer samt forebygge og nedbringe adfærdsvanskeligheder og emotionelle problemer hos børn.
Indhold
Denne rapport henvender sig til gruppeledere i programmet De Utrolige år, som er et program, der har til formål at styrke forældrenes kompetence samt sikre en faglig opkvalificering af personalet i børnehave og indskoling. Kompetencerne handler om positivt samspil med børn for at kunne forebygge og reducere udadreagerende adfærd og fremme sociale og følelsesmæssige kompetencer.
I denne rapport formidles det, hvordan programmet De Utrolige År også kan bruges til forældre til børn med ADHD. Med sikker viden om diagnosen og hvilke implikationer den kan have, bliver det nemlig lettere at støtte forældrene og give dem et endnu bedre udbytte af forældretræningen.
I første del af rapporten får du som gruppeleder en indføring i den faglige viden om ADHD. Dernæst følger en gennemgang af Carolyn Webster-Strattons seneste forskningsartikel om De Utrolige År og ADHD. Efter disse to teoretiske indledende afsnit dykker rapporten ned i praksis. Her ser rapporten på, hvilke udfordringer du som gruppeleder kan stå over for samt hvordan du kan arbejde med processer og det at være en rollemodel.