ADHD - bidrag til en kritisk psykologisk forståelse
I denne bog kan du læse om ADHD ud fra en psykologisk og psykodynamisk forståelsestilgang, fremfor den dominerende sundhedsvidenskabelige forståelse, som forfatteren hævder eksisterer i dag.
Indhold
Diagnosticering og medicinering af børn og unge med ADHD er eksploderet i det seneste årti. I bogen argumenteres der for, at en sundhedsvidenskabelig tilgang til feltet har domineret behandlingen af ADHD, og at dette har/kan have negative konsekvenser; herunder risiko for over- og fejldiagnosticering samt medikalisering af sociale problemer.
Det sundhedsvidenskabelige, biomedicinske og neuropsykiatriske har fået en stærk position inden for psykologien og psykiatrien, men forfatteren argumenterer for, at der snarere skal anvendes en psykologisk og psykodynamisk forståelse i forhold til problemstillinger tilknyttet ADHD. Forfatteren er Cand.psych, ph.d. og professor i klinisk psykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Derudover er han uddannet gruppeanalytisk psykoterapeut og tilknyttet Klinik for Personlighedsforstyrrelser, Aarhus Universitetshospital, Risskov.