Unge mænd med ikke-vestlig baggrund – på vej mod uddannelse og job
Hvordan hjælper man bedst unge mænd med ikke-vestlig baggrund til at blive inkluderet i det danske uddannelsessystem og arbejdsmarked? Læs dette inspirationskatalog og bliv klogere på området.
Indhold
Dette inspirationskatalog har til formål at inspirere medarbejdere, der arbejder med unge med mænd med ikke-vestlig baggrund, der har brug for en særlig indsats for at komme i uddannelse og beskæftigelse.
I kataloget inddeles målgruppen i følgende tre delmålgrupper, der hver har et kapitel, hvor du kan læse om delmålgruppernes kendetegn og fokuspunkter:
Ikke-uddannelsesparate
- Mangelfulde faglige kompetencer
- Unuanceret dansk sprog
- Social baggrund
- Manglende job- og uddannelsesrelevant netværk
- Manglende viden om uddannelses- og jobmuligheder
Desuden kan du læse mere om følgende fokuspunkter og anbefalinger: håndholdt indsats via mentor, afklaring af faglige kompetencer, afklaring af sproglige kompetencer, hjælp til et mere aktivt fritidsliv, rollemodeller, coaching, sammenligning af månedsløn og livsløn, snusepraktikker, opkvalificerende praktikker, uddannelsesforberedende forløb, job med uddannelsesperspektiv, forældreinddragelse og familiementor.
Kriminalitetstruede
- Ressourcesvag familiebaggrund
- Sekundære traumer og psykiske problemer
- Sociale problemer
- Svage boglige kompetencer
- Lavt selvværd
- Manglende relevant netværk
Til sidst i kapitlet finder du følgende fokuspunkter og anbefalinger: Italesættelse af misbrugsproblemer, styr på økonomien, gennemgående kontaktperson, en tværfaglig koordineret indsats, plan for løsladelse, udarbejdelse af helhedsplaner, afklaring af faglige kompetencer, samtaler om ønsker og drømme, rollemodeller og succesoplevelser.
Frafaldstruede
- Bestået folkeskolens afgangseksamen
- Ønske om uddannelse
- Godt hverdagsdansk
- Usikker forældreopbakning
- Svært ved at få praktikplads
Også i dette kapitel kan du læse om disse fokuspunkter og anbefalinger: fokus på ressourcer i netværk, hjemmebesøg, forventningsafstemning, ”snuseforløb” på uddannelsesinstitutioner, praktik til afklaring af uddannelsesvalg, én tovholder, løbende arbejde mellem UU, jobcenter og uddannelsesinstitution, ugentlig besøgsdag, opstartsmøde mellem UU, den unge og uddannelsessted, udfordrende samtaler for den professionelle samt spørg til detaljerne.
Konklusion
Rapporten konkluderer, at der er nogle generelle barrierer på vejen til uddannelse og job for unge med ikke-vestlig baggrund:
- Lav alder (de unge bliver mere motiverede og karrierefokuserede når de kommer op i 20’erne)
- Lavt socioøkonomisk udgangspunkt
- Forældres traumer
- Manglende accept i uddannelsesmæssige sammenhænge
- Mangel på relevant netværk
- Diskrimination på arbejdsmarkedet
- Boligsociale udfordringer
- Kønsspecifikke udfordringer
Metode
Projektet er gennemført på baggrund af to workshops, hvor den første har haft til formål at introducere, kvalificere og diskutere delmålgrupperne i forhold til, hvad der kan gøres for at afhjælpe ovenstående barrierer. Anden workshop har haft til formål at samle op på den første workshop og udarbejde specifikke løsningsforslag og anbefalinger til en fremadrettet indsats. I workshopsene deltog praktikere med kendskab til målgrupperne samt en række forskere og andre videnspersoner.
I rapporten indgår en række citater fra interviews med forskellige deltagere fra de to workshops. Citaterne er anonymiserede.