Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Tosprogede elevers undervisning i Danmark og Sverige

Hvordan kan vi forbedre tosprogede elevers indlæring i folkeskolen? I denne rapport kan du blive klogere på forskelle og ligheder mellem Danmark og Sverige, herunder hvad der har betydning for, at tosprogede elever klarer sig bedre fagligt.

Indhold

I denne rapport beskriver Anvendt KommunalForskning indsatser og tilgange, der kan have betydning for, om tosprogede elever opnår gode faglige resultater i folkeskolen. Fokus i undersøgelsen er på tosprogede elever i henholdsvis Danmark og Sverige. Formålet med rapporten er at undersøge forskelle og ligheder i de to lande, med henblik på at forbedre tosprogede elevers faglige resultater.

Rapporten er inddelt i to overordnede dele, henholdsvis den kvantitative og den kvalitative undersøgelse. I den kvantitative del af rapporten sammenlignes Danmark og Sverige i forhold til:

  • Betydningen af elevbaggrund, skolefaktorer, modersmålundervisning.
  • Betydningen af elevernes etniske og sociale baggrund for karakterer.
  • Betydningen af skolefaktorer for karakterer.
  • Betydningen af deltagelse i modersmålundervisning for karakterer.

I den kvalitative del af rapporten kan du få dybdegående indsigt i Sveriges og Danmarks:

  • Lovgivning og tilbud til tosprogede elever.
  • Kommunernes tilgange til undervisningen af tosprogede elever.
  • Skolernes arbejde med to tosprogede elever.
  • Lærernes undervisningspraksis.
  • De tosprogede elevers skoleerfaringer.
  • Ligheder og forskelle mellem de to lande.

Rapporten er relevant læsning for alle, der arbejder med tosprogede elever og som ønsker indsigt i, hvilke indsatser, der kan forbedre elevernes faglige færdigheder – og dermed deres fremtidige muligheder.

Konklusion

Den kvantitative del af undersøgelsen viser bl.a. at:

  • Der er generelt flere ligheder end forskelle i forhold til undervisningen af indvandrerelver i Danmark og Sverige.
  • Kun få af de undersøgte forhold omkring tosprogede elevers etniske og sociale baggrund og forhold på skolerne, kan påvises at have betydning for karakterer.
  • Deltagelse i modersmålundervisning i Danmark kan forbedre elevernes læseforståelse. Elever i Sverige, der deltager i modersmålsundervisning klarer sig bedre i både svensk og matematik.
  • Behovet for særlige indsatser med hensyn til oprindelsesland kan være større for matematik end for sprog.

Den kvalitative del af undersøgelsen viser bl.a. at:

  • Der er mange ligheder og få forskelle imellem Danmark og Sverige mht. skolesystemer. Den største forskel er tilgangen til de tosprogede elever herunder holdningen til de tosprogede elevers andetsprog/modersmål og kultur.
  • De væsentlige forskelle er f.eks., at i  Sverige er svensk som andetsprog et selvstændigt fag og desuden er der på nogle skoler undervisning i de enkelte fag på elevens modersmål.
  • I Danmark fokuseres der i højere grad på at tosprogede elever skal lære dansk og dansk kultur, mens man i Sverige støtter eleverne i deres modersmål og oprindelige kultur.

Metode

Undersøgelsens resultater er baseret på kvantitativt og kvalitativt datamateriale herunder registerbaserede analyser samt dokumentstudier og casestudier på seks skoler i henholdsvis Danmark og Sverige.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Jill Mehlbye
  • Beatrice Schindler Rangvid
  • Britt Østergaard Larsen
  • Kathrine Sjørslev Nielsen
  • Anders Frederiksson
Årstal
2011
Udgiver
Anvendt KommunalForskning, 188 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Tosprogede elevers undervisning i Danmark og Sverige

Anvendt KommunalForskning, 188 sider 2011
Forskning;

Indsatsen for tosprogede elever - kortlægning og analyse

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 2012
Undersøgelser og evalueringer;

Inklusion i folkeskolen

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 132 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank