Pædagogisk arbejde med tosprogede børn
I denne antologi diskuteres det, hvorvidt den danske pædagogik bør revideres, og i så fald hvordan, så den i højere grad kan favne børn med anden etnisk baggrund end dansk.
Indhold
De fleste pædagoger kommer på et eller andet tidspunkt i deres arbejdsliv til at arbejde med tosprogede børn, voksne eller familier. I antologien behandles faglige problemstillinger, som pædagoger må forholde sig til i dette møde. Den bidrager til den faglige diskussion omkring de komplekse og spændende problemstillinger, som er forbundet med dette møde. Antologien indeholder følgende kapitler:
- ”Flerkulturel pædagogik – mellem politik og faglighed” af Peter Mikkelsen
- ”Integration eller segregering i børnehaven” af Eva Gulløv
- ”Min stue, min børnehave” af Anna-Vera Meidell Sigsgaard
- ”Flere sprog i daginstitutionen?” af Mette Ginman og Vibeke Schrøder
- ”Børneopdragelse blandt etniske minoritetsforældre – opfattelser og selvopfattelser” af Üzeyir Tireli
- ”I et samarbejde med forældrene” af Vibe Larsen
- ”Globalisering, uddannelse og multikulturel pædagogik” af Jan Kampmann
- ”Progressive pædagogikformer og borgerlig opdragelse” af Trine Øland
Antologien er skrevet direkte til pædagogstuderende og er en del af serien ”Pædagoguddannelsen i fokus”. Bøger i denne serie har til formål at give viden og inspiration til pædagogisk faglig udvikling. De fokuserer især på fag og linjefag i pædagoguddannelsen, og serien rummer følgende bøger: ”Pædagogik og pædagoger”, ”Dansk, kultur og kommunikation”, ”Individ, institution og samfund”, ”Sundhed, krop og bevægelse”, ”Udtryk, musik og drama”, ”Værksted, natur og teknik”, ”Praktik i pædagoguddannelsen” samt denne bog.