Mentor med mening - En undersøgelse af mentorordningen for etniske unge på erhvervsuddannelserne
Er mentorordningen vejen frem, hvis vi skal fastholde de unge med etnisk baggrund på erhvervsuddannelserne?
Indhold
Ovenstående spørgsmål besvarer denne bog. Mentorordningen er et tiltag iværksat på baggrund af den politiske målsætning om, at 95 % af en ungdomsårgang skal have fuldført en uddannelse i 2015, og mentorordningen stiler således mod at fastholde elever på landets erhvervsskoler.
På baggrund af interview med elever og ansatte på Teknisk Erhvervsskolecenter giver bogen et nuanceret bud på mentorordningens styrker og svagheder.
I bogen får du et indblik i, hvilke udfordringer unge med etnisk minoritetsbaggrund møder på erhvervsuddannelserne, og du får indsigt i, hvad det kræver at være underviser på en erhvervsskole, der skal kunne rumme en multietnisk elevgruppe og samtidig har begrænsede ressourcer.