Lovende integrationsindsatser for børn og unge - 15 konkrete eksempler
Vi ved, at etniske minoritetsbørn og -unge på en række områder klarer sig dårligere end deres jævnaldrende. VIVE har derfor udarbejdet dette katalog, hvor du kan finde inspiration til virksomme integrationsindsatser på børne- og ungeområdet.
Indhold
Dette inspirationskatalog er blevet til i forlængelse af en kortlægning af litteratur angående integrationsindsatser ved navn ’Lovende integrationsindsatser på børn og unge-området’ som VIVE ligeledes har udarbejdet. På baggrund af 81 evalueringer af projekter fra litteratursøgningen er 15 lovende integrationsindsatser blevet udvalgt til kataloget på baggrund af følgende tre kvalitetskriterier:
- Resultaternes sikkerhed. Resultaterne skal have en høj pålidelighed og have sikre resultater i forhold til, om indsatsen forbedrer børnenes og de unges integration.
- Indsatsernes relevans. Størstedelen af evalueringerne er foretaget i udlandet, og nogle af indsatserne er derfor rettet mod målgrupper eller problematikker, som slet ikke findes i Danmark.
- Indsatsernes mulighed for overførsel. Da en stor del af evalueringerne ikke er lavet i Danmark, knytter flere af dem sig til f.eks. andre typer af skolesystemer, som gør, at indsatsen ikke direkte kan overføres til Danmark.
Indsatserne i inspirationskataloget er altså udvalgt ud fra, om de lever op til de ovenstående tre kvalitetskriterier. De udvalgte indsatser dækker de fire fokusområder: uddannelse, familiepraksis, psykisk trivsel og kulturel tilpasning.
I udgivelsen kan du blandt andet læse konkrete eksempler om et musikprogram til minoritetsbørn i Tyskland, om angstdæmpende indsatser for mor og barn i USA, om sprogkufferter i Aarhus Kommune og om 12 andre lovende indsatser.