Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Kendskab til BørneTelefonen og help-seeking behaviour blandt minoritetsetniske børn

Børns Vilkår ønsker at styrke unges kendskab til BørneTelefonen. Særligt ønskes det, at udsatte unge, som er risiko for at opleve marginalsering, skal have kendskab til børnetelefonen som et tilgængeligt rådgivningstilbud.

Indhold

Børns Vilkår ønsker at styrke BørneTelefonens position som et tilgængeligt og vedkommende rådgivningstilbud overfor børn og unge med etnisk minoritetsbaggrund. Herunder særligt dem, som er udsatte og i risiko for at opleve marginalisering. Als Research har derfor på vegne af Børns Vilkår gennemført en undersøgelse, som har haft til formål at belyse, hvordan et rådgivningstilbud som BørneTelefonen kommer til at matche målgruppens ’help seeking behaviour’. I denne rapport beskrives undersøgelsens resultater med særlig fokus på de resultater og den indsamlede viden, som belyser målgruppens adfærd, hverdagsarenaer og netværk mv. (både on- og offline), samt forhold som er centrale for at forstå målgruppens help seeking behaviour, herunder oplevede barrierer og muligheder i relation til at søge hjælp eller rådgivning.

Konklusion

- 8% af de adspurgte børn i 6.-9. klasse har kontaktet BørneTelefonen.

- Skolen er den vigtigste kilde til viden om BørneTelefonen.

- Flere minoritetsetniske piger (54%) end andre børn (41-42%) siger at de kender BørneTelefonen 'godt'.

- De fleste af de adspurgte børn tror, at de ville fortælle det til nogen, hvis de blev udsat for mobning. Dog tror de minoritetsetniske drenge det i mindre grad end resten af de adspurgte børn.

- Når det kommer til oplevelser med fysisk vold fra familiemedlemmer, er de minoritetsetniske børn mindre end de majoritetsetniske børn tilbøjelige til at tro, at de ville fortælle det til nogen.

Metode

Undersøgelsen er baseret på en kombination af desk research, dybdeinterview og en landsdækkende survey. Surveyen er besvaret af 874 børn i 6.-9. klasse, herunder 334 børn med minoritetsetnisk (ikke-vestlig) baggrund. Herudover er der gennemført 13 dybdeinterview med minoritetsetniske børn og unge samt 8 dybdeinterview med relevante fagpersoner og eksperter på området.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Bjarke Følner
  • Emilie Schapira
  • Mia Horup Pedersen
Årstal
2018
Udgiver
Als research
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Lovende integrationsindsatser for børn og unge - 15 konkrete eksempler

VIVE 2018

Unges oplevelser af negativ social kontrol

Als Research APS 2018

Ekstrem social kontrol

Institut for Menneskerettigheder, 120 sider 2017
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank