Kendskab til BørneTelefonen og help-seeking behaviour blandt minoritetsetniske børn
Børns Vilkår ønsker at styrke unges kendskab til BørneTelefonen. Særligt ønskes det, at udsatte unge, som er risiko for at opleve marginalsering, skal have kendskab til børnetelefonen som et tilgængeligt rådgivningstilbud.
Indhold
Børns Vilkår ønsker at styrke BørneTelefonens position som et tilgængeligt og vedkommende rådgivningstilbud overfor børn og unge med etnisk minoritetsbaggrund. Herunder særligt dem, som er udsatte og i risiko for at opleve marginalisering. Als Research har derfor på vegne af Børns Vilkår gennemført en undersøgelse, som har haft til formål at belyse, hvordan et rådgivningstilbud som BørneTelefonen kommer til at matche målgruppens ’help seeking behaviour’. I denne rapport beskrives undersøgelsens resultater med særlig fokus på de resultater og den indsamlede viden, som belyser målgruppens adfærd, hverdagsarenaer og netværk mv. (både on- og offline), samt forhold som er centrale for at forstå målgruppens help seeking behaviour, herunder oplevede barrierer og muligheder i relation til at søge hjælp eller rådgivning.
Konklusion
- 8% af de adspurgte børn i 6.-9. klasse har kontaktet BørneTelefonen.
- Skolen er den vigtigste kilde til viden om BørneTelefonen.
- Flere minoritetsetniske piger (54%) end andre børn (41-42%) siger at de kender BørneTelefonen 'godt'.
- De fleste af de adspurgte børn tror, at de ville fortælle det til nogen, hvis de blev udsat for mobning. Dog tror de minoritetsetniske drenge det i mindre grad end resten af de adspurgte børn.
- Når det kommer til oplevelser med fysisk vold fra familiemedlemmer, er de minoritetsetniske børn mindre end de majoritetsetniske børn tilbøjelige til at tro, at de ville fortælle det til nogen.
Metode
Undersøgelsen er baseret på en kombination af desk research, dybdeinterview og en landsdækkende survey. Surveyen er besvaret af 874 børn i 6.-9. klasse, herunder 334 børn med minoritetsetnisk (ikke-vestlig) baggrund. Herudover er der gennemført 13 dybdeinterview med minoritetsetniske børn og unge samt 8 dybdeinterview med relevante fagpersoner og eksperter på området.