Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Indsatser for tosprogede elever og deres forståelse for dansk i 2. klasse

Mundtlig overlevering af viden fra førskoletilbud til folkeskole om tosprogede elever hjælper med til, at de kan klare sig bedre i skolen og i de nationale test. Det gælder især i kommuner med mange tosprogede elever. Sådan lyder konklusionen i denne rapport fra SFI om indsatsen for tosprogede elever.

Indhold

Denne rapport sætter fokus på sammenhængen mellem tosprogede elevers førskoleforhold og indsatser for tosprogede elever på den ene side og de tosprogede elevers forståelse for dansk i 2. klasse på den anden side. Rapporten ligger i forlængelse af rapporten om "Indsatser for tosprogede elever – kortlægning og analyse". I rapportens kapitel 1 gives en nærmere præsentation af de tosprogede og de etnisk danske elevers resultater fra de nationale test i 2. klasse. Dernæst følger et metodisk kapitel, som beskriver, hvordan forfatterne har undersøgt sammenhængene mellem indsatser over for tosprogede elever og deres resultater i dansk i 2. klasse. I kapitel 3 undersøger forfatterne betydningen af børnehave og alder ved institutionsstart for de tosprogede elevers resultater. I kapitel 4 undersøger de betydningen af kommunernes indsatser, mens de i kapitel 5 undersøger betydningen af skolernes indsatser.

Konklusion

Undersøgelsen viser blandt andet at i kommuner, hvor man prioriterer at give en mundtlig overlevering fra fx børnehaver til folkeskole om tosprogedes sproglige niveau og andre relevante forhold, klarer de tosprogede elever læsetesten bedre i 2. klasse, end i de kommuner hvor man ikke har en sådan indsats. Det gælder dog kun i kommuner med mange tosprogede elever. Tilsvarende viser undersøgelsen, at tosprogede klarer læsetesten i 2. klasse bedre i kommuner, der tilbyder sprogstimulering til førskolebørn. Også i dette tilfælde gælder det for kommuner med mange tosprogede.

Metode

Undersøgelsen af sprogforståelse er baseret på de nationale test.

Forskning
Forfatter
  • Mikkel Lynggaard
  • Vibeke Myrup Jensen
Årstal
2013
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 41 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Indsatsen for tosprogede elever - kortlægning og analyse

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 2012
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2012

Kofoeds Skole, 29 sider 2013
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2014

Kofoeds Skole, 28 sider 2015
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank