Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Flygtningebørn på frie grund- og efterskoler - en guide til modtagelsen af flygtningebørn og deres familier

Er du interesseret i, hvordan indatsen for flygtningebørn kan styrkes på frie grund- og efterskoler? I denne guide kan du blive klogere på en række betydningsfulde forhold for flygtningebørnenes trivsel.

Indhold

Et stigende antal flygtninge i Danmark har skabt et behov for, at de frie skoler forbereder sig på at undervise en del af de mange flygtningebørn. 

Denne guide giver indsigt i børnenes forskellige baggrunde og psykiske bagage, desuden kommer guiden med gode råd til, hvordan de frie skoler og deres ansatte kan fremme flygtningebørnenes trivsel, give dem gode relationer til andre børn og bidrage til at inkludere børnene i det danske samfund. 

Guiden belyser følgende:

  • Flygtningebørnenes levevilkår, herunder hvor de kommer fra og hvad de har været igennem, samt tilpasningen til de nye omgivelser i modtagerlandet. Derudoves gives en grundig introduktion til de traumatiske oplevelser, flygtningebørnene kan have med i bagagen. 
  • Den pædagogiske indsats i undervisningen og STROF-modellen, som beskriver hvad børn, der har været udsat for traumatiske hændelser, har brug for. Formålet med denne model er at støtte op om barnets eksisterende ressourcer gennem pædagogiske indsatser på fem forskellige områder (Struktur, Tale og tid, Ritualer, Organiseret leg, Forældresamarbejdet).
  • De fem STROF-områder med eksempler på, hvordan det kan implementeres i praksis. 'Struktur' kan for eksempel skabes ved at indrette klasseværelset, så det signalerer ro og tryghed. 'Tale og tid' handler om at den voksne for eksempel giver eleven tid nok til, at han eller hun tør udtrykke sig.
  • Vigtigheden af at få etableret et godt forældresamarbejde med gensidig informationsudveksling. Dette forudsætter at lærere og forældre kan forstå hinanden, og i nogle tilfælde er det derfor nødvendigt at anvende en tolk.
  • Unge med flygtningebaggrund på efterskoler, som først og fremmest skal betragtes som børn og unge på lige fod med skolens øvrige elever - dernæst er de flygtninge. Afsnittet afsluttes med en række anbefalinger til, hvordan fagpersoner i praksis kan støtte unge flygtninge på efterskoler. Det kan for eksempel være at styrke den unge i, hvad han eller hun er god til eller at afholde temaaftener om de lande, eleverne kommer fra.

Guiden henvender sig til fagpersoner, der søger inspiration til at forbedre indsatsen for flygtningebørnene i den frie skoleverden. 

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Center for Udsatte Flygtninge
Årstal
2016
Udgiver
Center for Udsatte Flygtninge, 48 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Børn af krig og fred - Flygtningebørn i folkeskolen

Center for Udsatte Flygtninge, Dansk flygtningehjælp, 56 sider 2011

Mental sundhed og trivsel i skolen hos unge flygtninge og indvandrere

OASIS Behandling og rådgivning for flygtninge, Københavns Universitet, 128 sider 2014

Flygtningebørn – Virkningsfulde indsatser

DFH - Dansk Flygtningehjælp, 48 sider 2011
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank