Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Evaluering af Pigezonen

Børn med anden etnisk baggrund end dansk dyrker mindre idræt end danske børn. Dette gælder især pigerne. Pigezonen er et projekt, der ønsker at ændre på statistikkerne og øge aktivitetsniveauet samt tilknytningen til foreningslivet for piger med anden etnisk baggrund end dansk.

Indhold

Piger af anden etnisk herkomst end dansk er i langt større risiko for udvikling af overvægt og andre livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdomme og type 2 diabetes. Det er alment kendt, at deltagelse i fysisk aktivitet og en sund livsstil generelt spiller en vigtig rolle i forebyggelsen af disse sygdomme. Pilotprojektet "Pigezonen" tager afsæt i denne problematik og har således til formål at fremme aktivitetsniveauet og bevidstheden omkring sundhed hos piger med anden etnisk baggrund end dansk. Pilotprojektet var implementeret på Abildgårdskolen i bydelen Vollsmose i Odense og forløb i 32 uger. Pigezonen var bygget op omkring en fast struktur med obligatoriske rollefordelinger og uddannelsesforløb. Herunder var Ressourcepersonerne (ildsjæle, junioridrætsledere og rollemodeller) en bærende del af Pigezone-programmet.

Konklusion

Evalueringen viser, at omkring 40 piger deltog i introduktionsugerne i Pigezonen på baggrund af rekrutteringsindsatsen. Ca. 50 % af disse piger meldte sig efterfølgende til at deltage i Pigezonen og deltog fast de første fire måneder. Efter vinterferien var der et stort frafald blandt pigerne, så kun ca. syv til ni piger har deltaget fast i Pigezonen de resterende måneder. Disse piger kommer i Pigezonen, fordi:

  • Pigezonen giver dem tid til at have det sjovt med veninderne.
  • I Pigezonen har pigerne et godt sammenhold.
  • I Pigezonen lærer de nye aktiviteter, som adskiller sig fra idrætstimerne.
  • Pigezonen har fået et godt ry blandt de mindre piger på skolen, som glæder sig til, at det bliver deres tur til at komme i Pigezonen. Derudover har Pigezonen fået et godt ry blandt elever på andre skoler i området.

De interviewede giver flere bud på, hvorfor så mange piger har været svære at fastholde. Som de væsentligste årsager nævnes:

  • Lektier og andre fritidsinteresser.
  • Skolens lektiecafé, der tidsmæssigt er placeret samtidig med Pigezonen.
  • Aktiviteterne er kedelige og hårde.
  • Især piger i 7. klasser mener, at Pigezonen kun er for småbørn og tabere.
  • Junioridrætslederne er arabere, og Pigezonen ses derfor primært som en zone for arabere.

Metode

Evalueringen bygger på kvalitative data frembragt fem uger inden Pigezonens sluttidspunkt i form af fokusgruppeinterview med henholdsvis deltagerne og Ressourcepersonerne.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Mette Munk Jensen
  • Anne Kær Thorsen
Årstal
2010
Udgiver
Kulturministeriet og Skoleidrættens Udviklingscenter (SKUD), 49 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Frirum - En håndbog med viden, metoder og inspiration til børnegrupper med børn i traumatiserede flygtningefamilier

Johansen Bogtryk og Offset A/S, 40 sider 2011

Ung i 2011 - Nydanske unges oplevelse af social kontrol, frihed og grænser

Als Research, 199 sider 2011

Sprog er en gave - Sprogstimulering og forældresamarbejde

Social-, Børne- og Integrationsministeriet 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank