Evaluering af Pigezonen
Børn med anden etnisk baggrund end dansk dyrker mindre idræt end danske børn. Dette gælder især pigerne. Pigezonen er et projekt, der ønsker at ændre på statistikkerne og øge aktivitetsniveauet samt tilknytningen til foreningslivet for piger med anden etnisk baggrund end dansk.
Indhold
Piger af anden etnisk herkomst end dansk er i langt større risiko for udvikling af overvægt og andre livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdomme og type 2 diabetes. Det er alment kendt, at deltagelse i fysisk aktivitet og en sund livsstil generelt spiller en vigtig rolle i forebyggelsen af disse sygdomme. Pilotprojektet "Pigezonen" tager afsæt i denne problematik og har således til formål at fremme aktivitetsniveauet og bevidstheden omkring sundhed hos piger med anden etnisk baggrund end dansk. Pilotprojektet var implementeret på Abildgårdskolen i bydelen Vollsmose i Odense og forløb i 32 uger. Pigezonen var bygget op omkring en fast struktur med obligatoriske rollefordelinger og uddannelsesforløb. Herunder var Ressourcepersonerne (ildsjæle, junioridrætsledere og rollemodeller) en bærende del af Pigezone-programmet.
Konklusion
Evalueringen viser, at omkring 40 piger deltog i introduktionsugerne i Pigezonen på baggrund af rekrutteringsindsatsen. Ca. 50 % af disse piger meldte sig efterfølgende til at deltage i Pigezonen og deltog fast de første fire måneder. Efter vinterferien var der et stort frafald blandt pigerne, så kun ca. syv til ni piger har deltaget fast i Pigezonen de resterende måneder. Disse piger kommer i Pigezonen, fordi:
- Pigezonen giver dem tid til at have det sjovt med veninderne.
- I Pigezonen har pigerne et godt sammenhold.
- I Pigezonen lærer de nye aktiviteter, som adskiller sig fra idrætstimerne.
- Pigezonen har fået et godt ry blandt de mindre piger på skolen, som glæder sig til, at det bliver deres tur til at komme i Pigezonen. Derudover har Pigezonen fået et godt ry blandt elever på andre skoler i området.
De interviewede giver flere bud på, hvorfor så mange piger har været svære at fastholde. Som de væsentligste årsager nævnes:
- Lektier og andre fritidsinteresser.
- Skolens lektiecafé, der tidsmæssigt er placeret samtidig med Pigezonen.
- Aktiviteterne er kedelige og hårde.
- Især piger i 7. klasser mener, at Pigezonen kun er for småbørn og tabere.
- Junioridrætslederne er arabere, og Pigezonen ses derfor primært som en zone for arabere.
Metode
Evalueringen bygger på kvalitative data frembragt fem uger inden Pigezonens sluttidspunkt i form af fokusgruppeinterview med henholdsvis deltagerne og Ressourcepersonerne.