Etniske minoritetsfamilier med børn og unge med handicap - Oplysning, rådgivning og indflydelse
Denne rapport afslutter gennemførelsen af projektet ”Etniske minoritetsfamilier med børn og unge med handicap – oplysning, rådgivning og indflydelse”, der blev iværksat i januar 2001 og sluttede 30. juni 2003.
Indhold
Denne rapport er blevet til på baggrund af Landsforeningens LEV's pilotundersøgelse ”Mødet mellem etniske minoritetsforældre, der har udviklingshæmmede børn, og det danske velfærdssamfund”, som blev gennemført i 1999-2000. Politundersøgelsen viste blandt andet, at forældrene næsten er totalt afhængige af deres sagsbehandler med hensyn til oplysning og rådgivning omkring deres børn. Forældrene bliver ikke informeret godt nok af sagsbehandleren om deres rettigheder og de muligheder, lovgivningen rummer i forhold til at passe et barn med funktionsnedsættelse hjemme. For nogle forældres vedkommende skyldes dette sprogproblemer, mens det for andre drejer sig mere om manglende kendskab generelt til videns- og rådgivningscentre, interesseorganisationer eller andre relevante foreninger og netværk, hvor de kan søge informationer, råd og vejledning. Men den største årsag til at mange forældre ikke får den relevante information er, at rådgiverne mangler metoder, der kan forbedre formidlingen af information til forældrene. Pilotundersøgelsen foreslog konkluderende, at der bør gennemføres en række konkrete tiltag for at rette op på disse mangler, således at forældrene får de samme muligheder som danske forældre i samme situation.
På baggrund af pilotundersøgelsens forslag har LEV udarbejdet og gennemført projektet ”Etniske minoritetsfamilier med børn og unge med handicap – oplysning, rådgivning og indflydelse”, der indeholder de fleste af undersøgelsens tiltag. Disse tiltag udgør de ti hovedkapitler i denne rapport.
I rapporten kan du læse om:
- Oplysningsmateriale
- Introduktionskurser i kommunalt regi
- Netværksgrupper
- Samtalegrupper
- Bisiddertjeneste
- Weekendkurser
- Samarbejde med Røde Kors asylcentre
- Forældrenetværk mellem andre lande
- Telefonrådgivning forældre-til-forældre
- Materiale til undervisning på dansk om handicapforståelse, handicappolitik og handicaporganisationer
Konklusion
Rapporten konkluderer blandt andet, at selvom projektet har iværksat forskellige aktiviteter for at imødekomme behovet for information og rådgivning, har det vist sig uhyre svært at få kontakt til forældrene. De som er kommet til møder og kurser er de forældre, som er mest motiverede. De etniske minoritetsforældre bekræfter desuden LEV's generelle erfaring om, at det er nødvendigt løbende at gentage information om relevant lovgivning og de konkrete muligheder for forældre til børn med handicap. Det er ikke nok at udlevere et generelt skriftligt materiale til familien om servicelovens bestemmelser. Informationen skal gives på tidspunkter, hvor den er relevant for familien. For udenlandske forældre, der måske har vanskeligt ved at læse og forstå dansk, er det desuden vanskeligere at opfange information og rådgivning. Rådgiverne skal derfor udvikle metoder, der kan forbedre formidlingen af information og rådgivning. I den forbindelse kan LEV's oversatte pjecer på syv forskellige sprog benyttes som et redskab til at fremme forståelsen og kommunikationen mellem forældre og personale i kommunerne.
På baggrund af projektets konklusioner anbefaler LEV blandt andet, at det er en god idé at samle de ”nye” forældre fra samme sproggruppe med en tolk og repræsentanter fra amtets og kommunens rådgivere som oplægsholdere til at informere generelt om de handicappolitiske principper, generelt om servicelovens regler med relevans for forældre til børn med handicap, retssikkerhedslovens bestemmelser om ret og pligt samt konkret om de relevante lokale tilbud til børnene og deres familier. Forældre og fagpersoner fra handicaporganisationer kan også trækkes ind som oplægsholdere med information om organisationernes tilbud.
For flere konklusioner se rapportens afsnit "Konklusion" side 63.