En undersøgelse af DFUNK's ung-til-ung-indsats med unge flygtninge i Midtjylland
Kunne du tænke dig at få indsigt i, hvad det kan betyde for unge med flygtningebaggrund at være med i en af DFUNK's ung-til-ung-grupper? 19 unges oplevelser og erfaringer med sådanne grupper formidles i denne rapport.
Indhold
DFUNK – Dansk Flygtningehjælp Ungdom – har, inden for de seneste år, arbejdet på at skabe flere tilbud for unge flygtninge i Midtjylland. Der er blevet oprettet nye midtjyske ung-til-ung-grupper med støtte fra TrygFonden. Disse har til formål at skabe sociale aktiviteter, hvor unge flygtninge og lokale unge kan mødes og etablere relationer.
Den nærværende rapport udgør en evaluering af ung-til-ung-grupperne i Midtjylland. Fokus for evalueringen er de unge med flygtningebaggrunds udbytte af deltagelsen i en ung-til-ung-gruppe.
Rapportens grundlag er en række interviews med deltagere og frivillige i seks ung-til-ung-grupper, som er organiserede på forskellige måder. I tre af grupperne mødes unge flygtninge og danske unge og laver forskellige sociale aktiviteter sammen, såsom sport og madlavning. De tre andre grupper er henholdsvis én gruppe på et bosted for uledsagede, unge flygtninge, én gruppe kun for piger samt én gruppe, som fungerer som et Volleyballhold.
Interviewene er baseret på en interviewguide, som har fokus på fem overordnede temaer, henholdsvis: ”Oplevelsen i sig selv”, ”Netværk”, ”Kompetencer og evner”, ”Optimisme og selvværd” og ”Muligheder i Danmark”. Selve rapporten er ligeledes struktureret omkring disse fem temaer. Dertil er et sjette tema ”At blive set” tilføjet i rapporten på grund af deltagernes fokus på vigtigheden af at blive set, hørt og anerkendt.
Rapporten er således bygget op omkring følgende kapitler:
- Det første kapitel diskuterer oplevelsesværdien i ung-til-ung-grupperne. Der er i den sammenhæng fokus på deltagernes umiddelbare oplevelse inden for det tidstum, hvor aktiviteterne foregår.
- Det andet kapitel har fokus på de sociale netværk, deltagerne opbygger gennem ung-til-ung-grupperne.
- Det tredje kapitel belyser deltagernes mere eksistentielle behov for at blive set, hørt og anerkendt gennem ung-til-ung-grupperne.
- Det fjerde kapitel fokuserer på, hvordan ung-til-ung-grupperne kan give deltagerne en større motivation til at deltage aktivt i grupperne og i samfundet generelt.
- Det femte kapitel fokuserer på de sproglige, faglige og generelle kompetencer, deltagerne tilegner sig gennem ung-til-ung-gruppen.
- Det sjette kapitel undersøger, hvordan ung-til-ung-grupperne kan bidrage til at give deltagerne flere uddannelses- og jobmæssige muligheder i Danmark, og ligeledes informere deltagerne om allerede eksisterende muligheder.
- Det sidste kapitel indeholder en konklusion på undersøgelsen, og en refleksion over potentialerne ved at skabe flere DFUNK-projekter i de mellemstore byer i Midtjylland.
Hvert kapitel indledes med et oprids af væsentlige pointer efterfulgt af et uddybende analyseafsnit. Til sidst i hvert kapitel gives der en række konkrete anbefalinger til DFUNK's videre arbejde.
Konklusion
På baggrund af undersøgelsen konkluderes det, at ung-til-ung-grupperne i de midtjyske byer generelt giver unge flygtninge glædesfyldte oplevelser, netværk, kompetencer samt motivation til at forbedre deres tilværelse i Danmark.
Især i det større netværk af aktivitetstilbud i Aarhus, oplever deltagerne, at de kan strukturere en hverdag omkring aktiviteterne. Dertil oplever deltagerne, at de kan danne nære relationer med andre deltagere og frivillige.
Metode
Datagrundlaget for rapporten består som beskrevet af en række interviews. Disse er foretaget fra december 2015 til marts 2016 og består af ni individuelle interviews samt tre gruppe-interviews.
Nitten personer er i alt blevet interviewet, hvor fem er piger og fjorten er drenge, alle i alderen 18-29 år. De interviewede har flygtningebaggrund og har været i landet i 1-4 år. Udover to frivillige er alle interviewpersonerne deltagere i en ung-til-ung-gruppe.