Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Ekstrem social kontrol

Mens unge i mange familier har mulighed for at danne sig en selvstændig identitet, er nogle unge, især kvinder, underlagt ekstrem social kontrol. Institut for Menneskerettigheder sætter fokus på dette problem fra en juridisk vinkel, hvor de også kommer med anbefalinger til relevante indsatser.

Indhold

Rapporten er inddelt i seks forskellige kapitler.

Kapitel 1 – Indledning
Dette kapitel kommer bl.a. ind på et kollektivistisk livssyn som ramme for ekstrem social kontrol, hvor ære og skam er centrale begreber. Samtidig ses der også på sammenhængen mellem social kontrol, religion og etnicitet.

Kapitel 2 – Politisk opmærksomhed ift. ekstrem social kontrol
Her kigges bl.a. på nuværende indsatser i Købehavns Kommune samt indsatser, som der er afsat midler til igennem satspuljen for 2017.

Kapitel 3 – Metode
Her kommer rapporten ind på dens metodiske tilgang og datagrundlaget, som konklusionerne bygger på.

Kapitel 4 – Juridisk analyse
Rapporten analyserer her børn og unges rettigheder i et juridisk perspektiv med udgangspunkt i menneskeretten og dansk ret med henblik på rækkevidden for de forskellige principper samt grænserne for forældremyndigheden.

Kapitel 5 – Analyse af interviews med integrationsvejledere
Her kommer rapporten ind på konkrete eksempler på adfærdsregulering samt konsekvenserne ved at bryde med den ekstreme sociale kontrol.

Kapitel 6 – Konklusion og anbefalinger
Rapporten opsamler fra de to analyser og anbefaler bl.a. en udvidelse af skolesocialrådgiverordningen. 

Konklusion

Rapporten understreger, at der i dag er uklarhed om, hvornår en kommune kan gå ind i en sag uden at informere forældrene herom. Her anbefales det, at det tydeliggøres, hvornår inddragelsen kan fraviges med hjemmel i den unges trivsel og ikke blot sikkerhed. Samtidig påpeger den, at skolen og professionelle voksne har stor betydning for at hjælpe børn og unge, som er udsat for ekstrem social kontrol. Det anbefales derfor, at flere kommuner får en skolesocialrådgiver til skolerne, særligt dem med en stor andel elever med anden etnisk baggrund.  

Metode

Rapporten tager udgangspunkt i to metodetilgange

  1. En juridisk analyse af grænserne for forældres ret til at opdrage deres børn med afsæt i menneskeretten og dansk ret.
  2. Kvalitative, semistrukturerede interviews med integrationsvejledere på folkeskoler, hvor problematikken omkring social kontrol er særlig relevant.
Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Line Vikkelsø Slot
Årstal
2017
Udgiver
Institut for Menneskerettigheder, 120 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Social kontrol - I etniske minoritetsfamilier

Københavns Kommune, Socialforvaltningen, 60 sider 2010

Kønsroller og social kontrol blandt unge med etnisk minoritetsbaggrund

Als Research for Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, 115 sider 2014

Menneskerettigheder i Danmark - Status 2014-2015. Et sammendrag

Institut for Menneskerettigheder, 66 sider 2015
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank