Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Børne- og hverdagslivsperspektiver på anbringelser af uledsagede flygtningebørn og –unge.

Mange kommuner har i de seneste år oplevet en stigning i antallet af uledsagede flygtningebørn og –unge. Men hvordan finder vi den bedst mulige støtte til dem?

Indhold

Forskningsprojektet har fokus på de unges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark, og går derfor på tværs af institutioner. Det betyder også, at mange aspekter bliver dækket såsom boformer, skole, uddannelse, arbejde, praktik, økonomi, familie mm. Overordnet er rapporten delt op i følgende generelle overskrifter:

  • Del 1: Præsenterer projektets baggrund
  • Del 2: Præsenterer projektets empiriske grundlag
  • Del 3: Konkluderer på rapportens analyser

Konklusion

  • Projektet peger på, at de unge har behov for boformer, som både kan tilgodese deres behov for fællesskaber med unge og voksne med samme sprog og kultur som dem selv samt deres behov for fællesskaber med danske unge og voksne.
  • De unge oplever, at det er svært at lære sproget og at lære danskere at kende. De unge oplever institutionerne som træge og fyldt med barrierer.
  • Det vurderes, at der er et uforholdsmæssigt stort fokus på dansk sprog og kultur sammenlignet med fokus på uddannelse.

Metode

Dele af forskningsprojektets empiri stammer fra deltagerobservationer og uformelle interviews på to bosteder for unge uledsagede flygtninge i Roskilde Kommune. En anden del af datagrundlaget stammer fra et todages fremtidsværksted med syv til otte unge, hvor der blev arbejdet med unges kritikker af og drømme om deres hverdag i Danmark. Som en sidste del blev rapportens analyser og fund løbende fremlagt og diskuteret med de unge og medarbejdere i Roskilde Kommune, UCSJ mv. 

Forskning
Forfatter
  • Lars Aagerup
  • Signe Hvid Thingstrup
  • Nelli Øvre Sørensen
Årstal
2017
Udgiver
Professionshøjskolen Absalon et al., 68 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Flygtningebørn i daginstitutioner - En guide til modtagelsen af flygtningebørn og deres familier

Center for Udsatte Flygtninge og Dansk Flygtningehjælp, 28 sider 2015

En undersøgelse af DFUNK's ung-til-ung-indsats med unge flygtninge i Midtjylland

DFUNK - Dansk Flygtningehjælp Ungdom, 34 sider 2016

Flygtningebørn i folkeskolen - en guide til modtagelsen af flygtninge og deres familier

Center for Udsatte Flygtninge, 40 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank