Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Børn, der flygter alene - evaluering af udviklingsprojektet

Hvordan kan integrationen af uledsagede flygtningebørn og unge styrkes i det danske samfund? Denne evaluering sætter fokus på brugen af integrationsfamilier, venskabsfamilier, forældremyndighedsindehaver og det tværsektorielle samarbejde.

Indhold

Roskilde Kommune har i samarbejde med Dansk Røde Kors, University College Sjælland, Professionshøjskolen UCC og Udlændingestyrelsen etableret udviklingsprojekt Børn, der flygter alene. Formålet er at styrke integrationen af de uledsagede flygtningebørn og unge i det lokale fritidsliv og det danske samfund – blandt andet ved at sikre, at de kommer i uddannelse og beskæftigelse.

Udviklingsprojektet skal hjælpe uledsagede flygtningebørn og unge ind i det danske samfund ved hjælp af:

  • Brugen af integrationsfamilier, som er plejefamilier for uledsagede flygtningebørn og unge
  • Brugen af venskabsfamilier, som er en kontaktfamilie, den unge kan trække på, men som ikke har nogle formelle forpligtelser
  • Den midlertidige forældremyndighedsindehaver (MFI'ers), som tilknyttes alle uledsagede flygtninge under 18 år. 
  • Tværsektorielt samarbejde mellem aktørerne (Roskilde Kommune, Dansk Røde Kors, UCC, UCSJ og Udlændingestyrelsen samt samarbejdet med lokale NGO’er).

I rapporten kan du læse evalueringen af de ovenstående fire fokusområder i relation til uledsagede flygtningebørn og unge. 

Konklusion

Evalueringen peger på, at udviklingsprojektet har gode perspektiver, der kan viderebringes. De interviewede uledsagede flygtningebørn og unge oplever, at de får udbytte af både integrations- og venskabsfamilier – særligt i forhold til at lære det danske sprog. Der er i alt anbragt fire børn/unge i integrationsfamilier, og flere unge har fået en venskabsfamilie. Dog er antallet af venskabsfamilier for lille til, at de unges efterspørgsel kan dækkes.

Fremadrettet er der behov for tydeligere forventningsafstemning både i forhold til integrationsfamilierne og de uledsagede flygtningebørn og unge, som anbringes i disse familier. Desuden er der behov for en tydeligere udvikling af måden, MFI’erne inddrages på.

Metode

Undersøgelsen er baseret på kvalitative interview med uledsagede flygtningebørn og unge, integrations- og venskabsfamilier, midlertidige forældremyndighedsindehavere, lokale frivillige organisationer, rådgivere og tilsyn samt projektgruppe- og styregruppemedlemmer. De 23 interviews er gennemført i februar-marts 2017. 

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Hanne Søndergård Pedersen
  • Helle Hygum Espersen
  • Martin Williams Strandby
Årstal
2017
Udgiver
KORA, 33 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Den gode modtagelse af uledsagede mindreårige i kommunerne

Social- og Integrationsministeriet, 36 sider 2012

Uledsagede mindreårige flygtninge - Modtagelse og indsats i kommunerne

Ankestyrelsen, 123 sider 2010

Børn, der flygter alene - Politisk og samfundsmæssig kontekst og forskningsmæssige perspektiver

UCSJ Forlag, 47 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank