Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Asylpædagogik i Røde Kors

I denne rapport kan du læse om pædagogik i forhold til flygtningebørn. Rapporten beskriver, hvad asylpædagogik er og de syv asylpædagogiske principper.

Indhold

Asylpædagogikken er med til at skabe et fælles sprog og specifikke pædagogiske orienteringer i arbejdet med flygtningebørn. Asylpædagogikken, som Røde Kors præsenterer, består af følgende 7 principper:

  1. Grib nuet og skab forudsigelighed. Det er en asylpædagogisk ambition at stræbe efter et dobbelt perspektiv, hvor det pædagogiske personale møder det enkelte barn her og nu, samtidig med at daglige rutiner, genkendelighed og kontinuitet skabes.
  2. Arbejde med erfaringer. Børnenes interesser, nysgerrigheder og ressourcer bør være meddefinerende for hvordan situationer håndteres samt hvilke aktiviteter og forløb, der iværksættes.
  3. Mangfoldige arbejdsformer. Med afsæt i børnenes erfaringer bør en central pædagogisk bestræbelse være undersøgende metoder. Det vil sige, at der eksperimenteres med eksempelvis kognitive, kropslige og æstetiske læringstilgange.
  4. Kulturel relevant pædagogik. Det er vigtigt at arbejde konstruktivt med børnegruppens mangfoldighed i religiøse, kulturelle, etniske og erfaringsmæssige baggrunde. Dette kan være med til at opbygge selvværd hos børnene og nedbryde fordomme.
  5. Myndiggørende pædagogik. Dette indebærer en orientering mod at støtte børnene i at udvikle sig til selvstændige, kritiske mennesker, der kan fungere som demokratiske medborgere.
  6. Sproglig diversitet. Der lægges vægt på, at børnene skal kunne udtrykke sig gennem forskellige typer af kropslige og andre non-verbale sprog såsom gennem billeder. En systematisk inddragelse af børnenes modersmål er en måde at anerkende og styrke børnenes identitet som flersprogede.
  7. Forældresamarbejde. Orienteringer, der gælder børnene, bør også gælde i forhold til forældresamarbejdet. Et tæt og myndiggørende forældresamarbejde kan bidrage til en gensidig læreproces, der kan udvikle og kvalificere det pædagogiske arbejde. 

I den første del af rapporten kan du læse om de pædagogiske medarbejderes praksiserfaringer. Efterfølgende kan du gå i dybden med de syv asylpædagogiske principper. Slutteligt indeholder rapporten refleksioner over vigtigheden af det fortløbende arbejde med at beskrive og evaluere pædagogisk praksis og de børn, der indgår i de pædagogiske tilbud. 

Metode

Beskrivelsen af de pædagogiske principper bygger på interviews med ledere, lærere og pædagoger samt mange timers observationer og tema- og seminardage. 

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Signe Hvid Thingstrup
  • Jan Kampmann
  • Fina Lewenhaupt Vilholm
  • Henrik Bang Pedersen
Årstal
2017
Udgiver
Røde Kors, 80 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Asylbørn i Danmark: en barndom i undtagelsestilstand

Hans Reitzels Forlag 2011

Asylansøgere i Danmark

Amnesty International, Dansk Røde Kors, 25 sider 2008

Asyl - Status 2014-15

Institut for Menneskerettigheder, 56 sider 2015
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank