Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Handicap

Viden om inklusion

Læs om evidensbaserede strategier til inklusion af børn med særlig behov i grundskolen.

Indhold

Målet med denne publikation er at give et indblik i, hvilke effektfulde metoder skolen kan tage i brug for at inkludere børn med særlige behov i almenundervisningen, og hvilke effekter disse metoder kan forventes at have for de inkluderede elever og de øvrige elever i klassen. Publikationen bygger på en forskningsoversigt "Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen" fra 2012.

Publikationen præsenterer syv strategier, som har vist sig sig at kunne bidrage til en succesfuld inklusion:

  1. Undervisning for alle – tilpas undervisningen, så den passer til alle elever
  2. Fælles værdigrundlag
  3. Pædagogiske tilgange til inklusion
  4. Collaborative teaching (tolærerordning)
  5. Lærerassistenter
  6. Elevformidling (peer tutoring)
  7. Interventionstiltag rettet mod elever med ADHD/ADHD-lignende adfærd/social-emotionelle vanskeligheder.

Konklusion

Resultaterne peger i retning af, at det er muligt at inkludere elever med særlige behov i almenundervisningen, og at det kan have en positiv effekt på alle elevers faglige og sociale udvikling. Ud fra resultaterne i studierne kan det overordnet opsummeres, at det kræver, at lærere har instruktion og efteruddannelse i interventionstiltag overfor elever med særlige behov, adgang til ressourcepersoner, som kan yde supervision og støtte direkte i undervisningen, samt kendskab til evidensbaserede undervisningsmetoder og interventionstiltag målrettet elevernes særlige behov.

Metode

Forskningsoversigten gennemgår i alt 43 studier udgivet siden 1994. Studierne har undersøgt faglig og social udvikling både i forhold til elever med særlige behov og i forhold til almenelever i grundskoler, hvor der finder inklusion sted.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Camilla Brørup Dyssegaard
  • Michael Søgaard Larsen
Årstal
2013
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 55 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Viden om inklusion

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 55 sider 2013
Undersøgelser og evalueringer;

Evaluering af inklusion Glostrup Skole

Professionshøjskolen Metropol, Institut for Ledelse og Forvaltning, 33 sider 2016
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2012

Kofoeds Skole, 29 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank