Vejledning til forældre - børn og unge med høretab i folkeskolen
Børn med høretab er vidt forskellige, også når det gælder høretabets type og omfang. Der er derfor stor forskel på, hvilken indflydelse høretabet har på barnets læring og trivsel, og børnene vil have behov for forskellige undervisningstilbud og indsatser.
Indhold
Som forældre til et barn med høretab skal man træffe en lang række grundlæggende valg på vegne af ens barn, herunder valg af skoletilbud. For at de valg, man som forældre træffer, bliver så kvalificerede som muligt, er det nødvendigt, at man som forældre har adgang til vejledning, som rummer aspekter af ens barns og dermed hele familiens liv. Det drejer sig om viden om høretab, viden om kompensatoriske strategier, eventuelt støttebehov, men også om sociale relationer, fritidsliv og så videre.
Denne vejledning tager afsæt i temaerne rapporten ”Børn i medvind og modvind” (2008), der også findes i Socialpædagogernes Vidensbank, som blev til på baggrund af interviews med børn, forældre, skoleledere, lærere og talehørekonsulenter. Man kan i vejledningen finde anbefalinger omkring:
- Skolevalg
- Mestring
- Faste områder
- Overgange fra eksempelvis børnehave til børnehaveklasse
- Specialpædagogisk bistand eller specialundervisning
- Afgangsprøver
- Tiden efter folkeskolen
- Støj
- Høretekniske hjælpemidler
- Kurser