Vejledning til forældre - børn med høretab i børnehave
Dette hæfte er en vejledning i, hvordan en børnehave kan skabe gode pædagogiske og fysiske rammer for et barn med høretab.
Indhold
Det kan være en udfordring for den enkelte børnehave at have opmærksomheden rettet mod de særlige vanskeligheder og behov, et barn med høretab har, da børn med høretab kun udgør en lille del i de almenpædagogiske dagtilbud. Både leder og pædagoger vil derfor formodentlig have brug for specifikke forslag til, hvorledes man skaber gode rammer for et barn, som ikke hører på lige fod med andre børn. Du kan i denne vejledning læse, hvordan du som forældre skaber et godt samarbejde med børnehaven, når du har et børn med høretab. Vejledningen gennemgår:
- Vi hører med hjernen
- Teknikafhængig hørelse
- Sprog
- Valg af børnehave
- Trivsel
- Mestring
- Børn med særlige behov
- Faste møder
- Tovholder
- Overgange
- Støj
- Høretekniske hjælpemidler
- Mellemøreproblematik
- Viden om hørelse og høretab
Hæftet er en bearbejdning af hæftet "Vejledning til skolen – elever med høretab i folkeskolen" (som du også kan finde i Socialpædagogernes Vidensbank), så den passer til børn i alderen 3-6 år i dagtilbud (i vejledningen betegnet børnehave).
Metode
Vejledningen tager afsæt i resultaterne af en interviewundersøgelse blandt børn med høretab, forældre, lærere/pædagoger og talehørekonsulenter.