Unge hørehæmmede efter Frijsenborg Efterskole - Delrapport 4
Denne rapport er nummer fire ud af fem rapporter, der skal belyse forskellige aspekter ved at være ung og hørehæmmet i dagens Danmark.
Indhold
Denne rapport er nummer fire ud af en planlagt serie på fem rapporter, hvor vi følger de unge hørehæmmede efter Frijsenborg Efterskole. Det overordnede mål for det samlede projekt er at give Frijsenborg Efterskole viden om de udfordringer, skolens hørehæmmede elever møder, når de forlader skolen, så skolen kan ruste eleverne bedst muligt til disse. Denne rapport sætter fokus på unge hørehæmmedes forhold til musik samt de unges eventuelle oplevelse af tinnitus, og hvilke faktorer de særligt oplever fremmer tinnitus i deres hverdag
Konklusion
Undersøgelsen viser, at for hovedparten af de unge hørehæmmede spiller forbruget af musik en væsentlig rolle i deres hverdag. For de fleste af de unge handler det om at høre musik som en del af deres hverdag. Det er færre, som er aktive og som selv fx spiller musik eller deltager til fællessang. Undersøgelsen viser videre, at det kan være svært for nogle unge hørehæmmede at opnå en accept af deres høretab, og at denne nogle gange først kommer senere i livet, hvor de unge opdager, at selvom de ikke selv oplever at deres hørenedsættelse betyder ret meget, så reagerer deres omgivelser på hørenedsættelsen. Den unge hørehæmmede bliver derfor i mange tilfælde nødt til at forholde sig til sit høretab, selvom vedkommende måske ikke selv oplever at det er nødvendigt eller påkrævet. Undersøgelsen konkluderer derudover, at der er en væsentlig andel af de unge hørehæmmede, som oveni deres høretab har tinnitus. De unge med tinnitus oplever, at deres høretab fylder mere i deres hverdag, og det i nogen grad påvirker deres livskvalitet i negativ retning. Tilstedeværelsen af tinnitus kan altså være tegn på komplekse høretab, som potentielt har større indvirkning på den unges liv og livskvalitet. Derudover skiller unge med tinnitus sig også ud ved, at de oftere har problemer med at kommunikere med andre uanset den aktuelle sammenhæng.
Metode
Undersøgelsen bygger på en spørgeskemaundersøgelse, som er foretaget blandt 69 tidligere elever på Frijsenborg Efter, som er hørehæmmede eller CIbrugere.