Systematik for yngre demente med Downs syndrom
Rapporten beskriver et metodeudviklende projeket, der systematisk undersøger ved hjælp af videoovervågning, hvordan yngre med Downs syndrom og progredierende demens kan bevare flest mulige af egne funktioner i håndteringen af hverdagsopgaver.
Indhold
Undersøgelsen er et metodeudviklingsprojekt udarbejdet på bostedet Byen i Byen, Viborg Amt, og støttet af Socialstyrelsens "Puljen til fremme af udviklingen af tilbud til yngre demente, som har særligt behov for målrettet støtte og tilbud".
Projektet har til formål at undersøge, hvordan rutiner og hverdagspraksis kan observeres ved hjælp af videooptagelser, og benyttes i det socialpædagogiske udredningsarbejde for yngre med Downs syndrom og progredierende demens. Derudover analyseres betydningen af beboernes egen systematik i de daglige rutiner, for deres videre håndtering af flest mulige praktiske opgaver, samt sammenhængen mellem selvhjulpenhed og livskvalitet.
Projektet tilsigter dermed at tilegne sig en metode, der kan kvalificere den socialpædagogiske indsats overfor yngre med Downs syndrom og progredierende Alzheimers demens. Ligeledes giver rapporten forslag til anvendelsesstrategi for metoden. Rapporten kommer med en redegørelse for de etiske aspekter ved undersøgelsens brug af videoovervågning.
Konklusion
Rapporten konkluderer, at beboeren skal sikres overskuelige opgavefomuleringer. Forventninger herved er, at en tydeligere visualisering vil være en hjælp til fastholdelse af de systemer, beboeren selv har opbygget, og øge selvbestemmelsen og livskvaliteten. Et tiltag kunne f.eks. være at iværksætte tydelige visuelle markeringer af, hvor tingenes rette plads er i forbindelse med oprydning.
Det konkluderes om systematik, som grundlag for livskvalitet, at:
- Beboeren i højere grad er herre i eget hus
- Nattesøvnen forstyrres ikke i samme grad af frustrationer over ikke at kunne gennemføre rutiner
- Beboeren har lettere ved at vende tilbage til en rutine, når de nødvendige tjek er foretaget
- Øget overskud mentalt og socialt
- Når der tages udgangspunkt i beboerens ønsker, og formålet er synligt, vil beboeren gerne medvirke til ændringer i sine rutiner
Det konkluderes om metoden:
- Opmærksomheden skærpes omkring beboerens egen indfaldsvinkel til at udføre opgaver
- Observationer er fri for tolkning og ubevidst sortering
- Metoden kræver tid og grundig forberedelse
- Information til hele medarbejdergruppen om projektforløb og resultat er en nødvendig forudsætning for, at det lykkes
- Metoden kræver beboerens og evt. pårørendes accept af installation af overvågningskamera
Metode
Undersøgelsen er opdelt i fire faser:
1. fase: Observation af beboeren via videoovervågning (14 dage i tidsrummet 21.30 - 08.00). Sideløbende udfyldes et skema til registrering af beboerens humør og sindsstemning.
2. fase: På baggrund af analysen foretaget af videooptagelserne, og en sammenligning med registreringerne, vælges og igangsættes en pædagogisk indsats, som skal tage sit udgangspunkt i det, der identificeres som beboerens egne systemer og rutiner.
3. fase: Der observeres via videoovervågning i 14 dage. Sideløbende udfyldes skema til registrering af beboerens humør og sindsstemning.
4. fase: Der foretages atter analyse med henblik på at tilpasse den planlagte socialpædagogiske indsats.